| 2003-12-07, 16:37 Samowarkiem do Grójca |
| |
Kolejką grójecką pojedziemy chyba szybciej, a na pewno bezpieczniej.
Po majowym wykolejeniu się składu kolejki wydawało się, że zbliża się koniec kursowania pociągów na linii Piaseczno Wąsk. - Grójec. Co prawda pociągi turystyczne wyjeżdzały jeszcze w trasę, jednak już z ograniczoną prędkością. Na szczęście w końcu zapadła decyzja o remoncie torowiska.
Od jakiegoś czasu mozna było obserwować kilkadziesiąt osób krzątających się po torach, początkowo na stacji Piaseczno, stopniowo przesuwających się w kierunku Grójca. Obecnie ekipy remontowe można spotkać pomiędzy stacjami Gołków i Głosków. Do ich zadań należy wymiana zużytych podkładów kolejowych, sprawdzanie mocowań szyn i ogólne uporządkowanie terenu wokół toru. Remont obejmie odcinek 14 kilometrów od stacji Piaseczno Miasto Wąsk. do Tarczyna. Warto tu nadmienić, że jest to tylko niewielki fragment 71 kilometrowej trasy do Nowego Miasta nad Pilicą. Małym usprawiedliwieniem jest to, że w ostatnich latach użytkowany był tylko 37 kilometrowy odcinek do Małej Wsi. Dalsza część trasy jest prawdopodobnie bardzo zarośnięta i nie wiadomo, czy nie rozkardziona, co na wąskotorówkach zdarza się ostatnio bardzo często. Trzeba mieć nadzieję, że jest to początek "odkurzenia" całej pozostałości po sieci warszawskich dojazdówek.
Drugą dobrą, aczkolwiek niepotwierdzoną informacją jest powrót planowych pociągów. Ma to się stać na wiosnę, a jakimś potwierdzeniem tego jest wcześniej opisany remont torów. Kolejka będzie kursowała na trasie do Tarczyna prawdopodobnie w dwóch obiegach rannym i popołudniowym. Ułatwi to mieszkańcom dojazdy do pracy i szkół w Piasecznie, oraz poprawi dojazd do Warszawy dzięki skomunikowaniu z pociągiem. Składy planowe będą obsługiwane trakcją spalinową, natomiast turystyczne parową.
Jeżeli te informacje potwierdzą się na wiosnę to będzie to jedna z nielicznych już wąskotorówek na ziemiach polskich z planowym ruchem. Ostatnio często słyszy się o likwidacji ruchu turystycznego i rozbiórce linii wąskotorowych. Autor: Paweł Stala
|