www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa > Komunikacja > Kolej

Kolej

Parada parowozów z okazji jubileuszu 150-lecia PKP
Parada parowozów z okazji jubileuszu 150-lecia PKP

Dziś można z całą pewnością stwierdzić, że to właśnie kolej żelazna włączyła Warszawę do Europy. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska była pierwszą w imperium rosyjskim koleją o międzynarodowym znaczeniu. Warszawa otrzymała pierwsze połączenie kolejowe ze światem, jako że z Mysłowic kursowały już pociągi do Wrocławia, gdzie przejechawszy powozem przez miasto można było dojechać przez Legnicę i Gubin do Berlina, Szczecina i Hamburga, a z przesiadką w Węglińcu – do Drezna i Lipska. Z Ludenburga (dziś Břeclav) można było dojechać do Presburga (dziś Bratislava) a z Wiednia do Budapesztu i Ljubljany.

W 1849 roku Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska zapisała się w historii jako pierwsza kolej użyta do masowych międzynarodowych przewozów wojska na niespotykaną dotychczas skalę, przewożąc w krótkim czasie około dziewiętnastu tysięcy żołnierzy i oficerów rosyjskiej konnicy wraz z taborami z Warszawy na Węgry, co było w owym czasie nie lada wyczynem i zadecydowało o strategicznej roli kolei przez następne 150 lat. [...]

W związku ze stratami, jakie PKP ponoszą corocznie prowadząc ruch podmiejski w rejonie stołecznym (wpływy z biletów pokrywają tylko ok.20% kosztów) nastąpiła likwidacja pocią-gów z Pruszkowa przez Wolę do Zegrza a następnie zamknięcie ruchu pasażerskiego i likwi-dacja odcinka do Zegrza. Innym przejawem tego jest redukcja ilości pociągów w rejonie Warszawy. Na niektórych trasach interwały między pociągami wydłużono z 10 do 40 minut w szczycie i z 30 do 60 minut poza szczytem. Zwiększyła się dewastacja taboru przez chuliganów i wzrosło zagrożenie pasażerów. Jednocześnie w relacjach dalekobieżnych uruchomiono – wzorem kolei państw zachodnich – luksusowe klimatyzowane pociągi InterCity, EuroCity i EuroNight oraz pociągi hotelowe.

Przedsiębiorstwo PKP w ostatnich latach przechodzi głęboki proces restrukturyzacji. Nas-tępuje dostosowywanie firmy do funkcjonowania na wolnym rynku zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej. Z powodu utrzymującego się spadku przewozów, zarówno pasażerskich jak i towarowych, dokonywane są zmiany organizacyjne i strukturalne mające na celu optymalne ograniczenie kosztów działalności, szczególnie poprzez ograniczenie zatrudnienia.

Pogarszanie się oferty PKP w przewozach podmiejskich wywołuje krytykę mediów pod adresem PKP. Kolej nie jest w stanie poradzić sobie z deficytem generowanym w przewozach pasażerskich. Przekłada się to bezpośrednio na ograniczenie możliwości rozwoju tych przewozów, pogorszenie ich parametrów, a przede wszystkim na brak możliwości zakupu nowego taboru dla aglomeracji warszawskiej.

Jakie będą koleje Warszawy przyszłego wieku – zwłaszcza kolej aglomeracyjna – zależeć będzie od władz miasta i sąsiednich powiatów, ponieważ to one będą je finansować i zamawiać w przedsiębiorstwach kolejowych konkretne usługi według zasady "zamawiający płaci". Pla-nowana jest prywatyzacja wydzielonej kolei podmiejskiej WKD. Przewiduje się powstanie wydzielonego przedsiębiorstwa kolejowego dla przewozów aglomeracyjnych czyli projektowa-nej jeszcze przed trzydziestu laty Szybkiej Kolei Miejskiej.

Artykuł promocyjny
Drogi żelazne stolicy
 
Wersja do druku | Wyślij znajomym | Dodaj do ulubionych | Skocz na górę
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting