| 2003-05-30, 08:10 Drogowa sielanka |
Pięć dużych inwestycji drogowych w Warszawie może być współ finansowane przez Unię Europejską. Władze Stolicy zgłosiły chęć wykorzystania funduszy strukturalnych - jeżeli wszystkie wnioski zostaną przyjęte, to miejska kasa zyska co najmniej pół miliarda złotych. To pozwoliłoby w szybkim tempie zrealizować dużą część ważnych stołecznych inwestycji - przede wszystkim spiąć od wschodu obwodnicę etapową miasta.
Z domknięciem obwodnicy etapowej związane są dwie inwestycje zgłoszone do programu "unijnego" - budowa Trasy Siekierkowskiej i przebudowa ulicy Żołnierskiej. Plany zakładają budowę Trasy Siekierkowskiej od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Marsa. Na węźle "Marsa" powstaną bezkolizyjne przejazdy w ulice: Płowiecką i Marsa. Na tym odcinku powstanie też bezkolizyjne skrzyżowanie z ulicą Bora - Komorowskiego. Wydatki na budowę Trasy Siekierkowskiej pochłoną około 600 milionów złotych (ponad 120 milionów złotych na same wykupy gruntów). 310 milionów złotych będzie kosztowała z kolei modernizacja ulicy Żołnierskiej. Trasa na odcinku do granic miasta (około siedmiu kilometrów) zyska drugą jezdnię. Dzięki negocjowanym porozumieniom z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządem województwa mazowieckiego wspólnie może być zrealizowana trasa od węzła "Marsa" do połączenia z Trasą Toruńską w Markach. Jeżeli uda się uzyskać fundusze z Brukseli oraz porozumieć się z rządem i samorządem wojewódzkim, to w krótkim czasie zostanie wykonany ostatni element obwodnicy etapowej. Powstałby znacznie szybciej niż gdyby władze zdecydowały się na inne rozwiązanie - budowę "od zera" Trasy Olszynki Grochowskiej. Przebudowa Żołnierskiej oznacza też po latach oczekiwań możliwość przejazdu przez Pragę bez konieczności wjeżdżania w zakorkowaną ulicę Targową. Aby uzyskać dofinansowanie z Brukseli Zarząd Dróg Miejskich musi jednak najpierw uzyskać wszystkie dokumenty potrzebne do rozpoczęcia budowy. Przygotowanie budowy Trasy Siekierkowskiej jest zaawansowane bardziej niż w przypadku ulicy Żołnierskiej. W pierwszym przypadku konieczne są zmiany projektu technicznego, a na wykupienie (trzy lata od rozpoczęcia budowy Trasy Siekierkowskiej!) czeka większość działek na węźle "Marsa". Według planów, inwestycje związane z Trasą Siekierkowską zakończą się do 2006 roku, natomiast na Żołnierskiej do 2008 roku.
Wcześniejszej realizacji możemy spodziewać się w przypadku dwóch kolejnych inwestycji. Chodzi o remont kapitalny Krakowskiego Przedmieścia i przebudowę ronda Starzyńskiego.
Władze miasta liczą na dofinansowanie remontu Krakowskiego Przedmieścia ze względu na rolę tej ulicy w rozprowadzeniu ruchu z Trasy Świętokrzyskiej. Poza tym ten odcinek Traktu Królewskiego stanowi część dziedzictwa kulturowego, przy nim mieszczą się wyższe uczelnie, siedziba prezydenta i inne instytucje. Prace mogłyby ruszyć nawet w przyszłym roku, ponieważ dokumentacja remontowa jest gotowa.
Zaawansowanie w zbieraniu dokumentacji technicznej pozwoliłoby rozpocząć w przyszłym roku remont na Rondzie Starzyńskiego. Prace kosztowałyby 100 milionów złotych, ponieważ władze miasta chcą tu zbudować dwupoziomowy węzeł. Budowa estakad w ciągu ulicy Starzyńskiego pozwoli na zlikwidowanie korków na dojazdach do skrzyżowania. Planowana jest też przebudowa samego ronda, tak aby ułatwić wyjazd samochodom jadącym ulicą Jagiellońską.
Ostatnim projektem zgłoszonym przez władze Warszawy jest budowa trasy mostu Północnego (koszt około 260 milionów złotych). Miasto bardzo poważnie traktuje tą inwestycję, bo nowa trasa odciąży ul. Modlińską i będzie stanowiła łatwe połączenie Białołęki z lewobrzeżną Warszawą. Trasa ma oprócz połączenia drogowego z lewym brzegiem Wisły, zapewnić dojazd do stacji metra na Młocinach (być może za pomocą szybkiego tramwaju). Niestety potrzeba czasu na przygotowanie tej inwestycji. Chodzi tu uzyskanie potrzebnych dokumentów i wykup działek (negocjacje trzeba prowadzić z 600 podmiotami). Przygotowanie (nie budowa) podobnych inwestycji trwa około trzech lat.
Pięć warszawskich projektów drogowych jest w grupie 19 zgłoszonych do dofinansowania w całym województwie mazowieckim. Dla warszawiaków ważne są z pewnością wnioski zgłoszone przez samorząd województwa mazowieckiego dotyczące modernizacji tras wylotowych z Warszawy - na przedłużeniu Górczewskiej, Cyrulików, Wału Miedzeszyńskiego, Łodygowej (w kierunku Wołomina), Alej Jerozolimskich i Przyczółkowej.
|