|
| 2006-08-18, 09:00 Kawalerowie Błotni w Porcie Czerniakowskim |
SOBOTA, 19 sierpnia, g. 21.00
Trzynasty koncert na pochylni Warszawskiej Stoczni Rzecznej, (vis a vis Torwaru) z cyklu Światła Portu Czerniakowskiego. W blasku trzystu świec na pokładzie barki Herbatnik wystapią "Kawalerowie błotni" - grupa powstała w 2001 z inicjatywy Jerzego Kornowicza. Ma za sobą szereg działań intuicyjnych i kompozycji kreowanych na żywo w najróżniejszych nietypowych okolicznościach jak np. w lasach czy na łąkach. Działalność Kawalerów łączy tradycję free-jazzową z działaniami intuicyjnymi i komponowaniem. Dlatego w grupie spotykają się z reguły specjaliści od kształtowania przestrzeni muzycznej: grający, doświadczeni kompozytorzy, improwizatorzy i inni trudni do zakwalifikowania gatunkowego muzycy, nazwijmy ich: alternatywni. Spotkania tak szerokiego spektrum muzyków rodzą nową, unikalną wartość muzyczną.
Aby uniknąć ewentualnych nieporozumień warto wyjaśnić, że status "kawalera" nie odnosi się do stanu cywilnego, lecz do szarży i przynależności (vide: Kawalerowie Maltańscy czy kawalerzyści).
KAWALEROWIE BŁOTNI: Jerzy Kornowcz - syntezator Tadeusz Wielecki - kontrabas Ryszard Latecki - trąbka, perkusjonalia Mieczysław Litwiński - skrzypce, harmonium, śpiew Tadeusz Sudnik - groovebox, efekty
Dotychczasowe projekty: KAWALEROWIE BŁOTNI (zamówienie Stowarzyszenia Kultury i Edukacji, premiera 2001), JAZDA OKOPOWA (2003), OPARY (zamówienie i premiera Warszawskich Spotkań Muzycznych 2004), PRZYPOWIEŚCI (zamówienie i premiera festiwalu Audio Art. 2004), PRZYPOWIEŚCI RZECZNE (zamówienie Fundacji "Ja Wisła", premiera - lipiec 2005), ŚPIEWNIK KAWALERYJSKI (zamówienie stowarzyszenia autorów ZAKiS premiera 2005), KNIEJE (zamówienie i premiera 25 edycji festiwalu Musica Polonica Nova, luty 2006)
Jerzy KORNOWICZ : ur. 1959 - kompozytor, pianista-improwizator. Edukował się w Akademii Muzycznej w Warszawie ( kompozycja u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego) oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze (kompozycja u Louisa Andriessena). Pisał utwory na zamówienie m.in. Radia BBC, Polskiego Radia, chóru BBC Singers, festiwalu "Warszawska Jesień", orkiestry De Ereprijse, kwartetu Joachim i Praskiej Filharmonii. Jego utwory są w repertuarze m.in. Elżbiety Chojnackiej (nagroda Orfeusza na "Warszawskiej Jesieni" za "Kształty żywiołów"), Jerzego Maksymiuka, Stephena Cleobury, Simona Joly, Krzysztofa Bąkowskiego, Aleksandry Krzanowskiej, Orkiestry Muzyki Nowej, Orkiestr Leopoldinum i Vratislavia oraz chóru Schola Cantorum Gedanensis.
Tadeusz WIELECKI: ur. 1954 w Warszawie. Studiował grę na kontrabasie i kompozycję u Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. W 1986 otrzymał stypendium Witolda Lutosławskiego; w latach 1986-87 kontynuował studia kompozytorskie u Isanga Yuna w Berlinie Zachodnim i Klausa Hubera we Fryburgu bryzgowijskim. Jako kontrabasista występuje we współczesnym repertuarze solowym. Koncertował w wielu krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Zajmuje się propagowaniem muzyki współczesnej i edukacją artystyczną. Prowadził audycje muzyczne dla dzieci i młodzieży: Przeboje muzyki współczesnej, Coś z niczego i Dźwiękowdzięki w programach III i II Polskiego Radia oraz w Radiu Bis.
Mieczysław Eligiusz LITWIŃSKI: kompozytor, multiinstrumentalista i śpiewak o "wirtuozowskiej skali głosu" [The New York Times]. Mieszkał i tworzył w Polsce, Stanach Zjednoczonych i na Litwie. Wykonywał swoją muzykę w wielu krajach wschodniej i zachodniej Europy, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych (m.in. w Carnegie Hall). Pisze pieśni, muzykę kameralną, baletową i teatralną. Wielokrotnie nagradzany (Bessie Award 1989, "Kompozytor Roku" w ankiecie słuchaczy American Public Radio 1986).
Ryszard LATECKI: multinstrumentalista (trąbka i fortepian), wynalazca latary - opatentowanej półprogowej gitary (www.geocities.com/rlatecki/), twórca wielu różnych formacji muzycznych występujących pod nazwami Latecki Improv, Latarka 44, Laterna. Szczególnie aktywny na scenie alternatywnej muzyki improwizowanej. Istotą jego projektów jest spotkanie na scenie lub w studio muzyków reprezentujących różne muzyczne nurty; muzyków mających jednak jedną wspólną cechę: zamiłowanie do improwizacji. Improwizacji pozbawionej formalnych założeń, zgodnej z duchem miejsca i czasu, w których odbywa się koncert. Opartej w dużej mierze na intuicji.
Tadeusz SUDNIK; założyciel Studia Dźwięków Niemożliwych. Tworzy multimedialne spektakle i jam sessions. Przez kilkanaście lat pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia gdzie nagrywał muzykę elektroniczną, teatralną, filmową i baletową. Jednocześnie koncertował w Europie i nagrywał płyty z renomowanymi jazzowymi muzykami np. zespół Freelectronic Tomasza Stańki w latach 80-tych. Wiele lat współpracował z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej. Skomponował muzykę dla Teatru Wielkiego do spektaklu baletowego "Pejzaż Nocą". Projektował dźwięk dla Double Opera Heartpiece wystawianej w galerii The Kitchen w Nowym Yorku
Kawalerowie Błotni zwykli różne mniej lub bardziej szczegółowo zaplanowane utwory oblekać w dźwięki w chwili wykonania. Formy całkowicie intuicyjne, choć bardzo przez nich lubiane, to jedynie część ich praktyki. Scenariusz Scen określa zarówno formę, jak i "problematykę" poszczególnych faz utworu. Zakłada również bardzo osobistą reakcję każdego z wykonawców na postawione "tematy".
Prosimy wszystkich gości palących, tak kawalerów jak i panny o wyposażenie się w popielniczki i zabezpieczanie pecików. Nornica będzie wdzięczna. Artur za to będzie wdzięczny za pozostawienie puszek po napojach w niebieskim koszu.
Projekt Światła Portu Czerniakowskiego organizujemy dzięki wsparciu Biura Teatru i Muzyki m. St. Warszawy.
dodał/a: Piotr Kotkowski
| |