www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-07-05, 09:00
Taniec śniącego ciała
„Taniec śniącego ciała” to pierwszy w Polsce projekt artystyczno badawczy, mający na celu wykorzystanie techniki pracy ze śniącym ciałem w teatrze. Teatr Bretoncaffe zainauguruje tym samym cykl spektaklów w którym twórcy we współpracy z psychoterapeutami ze szkoły zorientowanej na proces za pomocą ruchu i tańca odtworzą najbardziej osobiste wątki własnej biografii.

„Taniec śniącego ciała” to badanie możliwości wykorzystania środków wyrazu. Aktorzy na scenie nie grają tylko wydobywają z siebie sugestywny, oryginalny ruch. Twórcy wraz z wybitnymi psychologami – Agnieszką Wróblewską i Tomaszem Teodorczykiem spędzili długie godziny na pracy z własnymi biografiami i na próbach uzewnętrznienia emocji jej towarzyszących. W spektaklu nie zobaczymy barwnej scenografii, nie usłyszymy wielkich słów, zobaczymy jednak gesty mówiące same za siebie, ruch wydobywający z człowieka prawdę o nim samym, bezwzględną szczerość środków wyrazu. Praca nad spektaklem jest pracą nad samym sobą. Bywa wyczerpująca ale daje bardzo dużo satysfakcji i siły, mówi Anna Godowska z Teatru Bretoncaffe.

Czym jest „śniące ciało’? To niekiedy choroba, dolegliwości somatyczne, niepozorne ruchy, napięcia które przebijają się do naszej świadomości. Ogólnie rzecz biorąc metoda Mindella kładzie nacisk na pracę z ciałem wyzwalając jego niezwykły potencjał i pozwala korzystać z własnych zasobów, doświadczeń, wyobrażeń, snów, otwierając człowieka na jego wewnętrzny świat. Projekt niniejszy stanowi kontynuację poszukiwań rozpoczętych kilka lat temu przez nasz teatr. Były one podyktowane pragnieniem zbudowania nowego podejścia do pracy teatralnej i edukacyjnej, mówi Sławomir Krawczyński, z Teatru Bretoncaffe. Taniec współczesny ma szanse wnieść dziś do teatru nowe, ożywcze jakości, uniwersalność, dynamikę, ruch, ale nie jest to tylko ruch fizyczny, lecz również duchowy i intelektualny. Taniec współczesny tworzy przestrzeń, w której różne dziedziny sztuki spotykają się tworząc eksplodującą mieszaninę energii i myśli, łącząc z duchem współczesności to co archetypowe. Jest to nurt, który "upomina się" o nową refleksję nad zjawiskiem ciała i cielesności, próbując wyrwać je z kulturowych stereotypów. Uważamy, iż jest to sztuka przyszłości”.

Taniec śniącego ciała, Teatru Bretoncaffe, 08.07.06 r. g. 20.00
w Teatrze WYTWÓRNIA ( róg Markowskiej i Białostockiej)



Realizatorzy projektu:

Autor projektu: Sławomir Krawczyński, współpraca: Anna Godowska

Anita Wach - taniec,
Krzysztof Skolimowski - taniec
Jacek Owczarek - taniec

Agnieszka Wróblewska - współpraca merytoryczna,
Tomasz Teodorczyk - konsultacje i warsztaty z Psychologii

Zorientowanej na Proces
Lech Rowiński - muzyka, projekt graficzny spektaklu, projekt scenografii i przestrzeni
Teatr Bretoncaffe - projekt kostiumów


Spektakl zrealizowano dzięki pomocy finansowej

- Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Biura Teatru i Muzyki Miasta Stołecznego Warszawy


Partnerzy: Akademia Psychologii Zorientowanej na Proces.

Produkcja: Stowarzyszenie Scena 96
Współpraca produkcyjna: Teatr Wytwórnia



teatr bretoncaffe
został założony w 2001 roku w Warszawie przez trójkę artystów: Annę Godowską, tancerkę i choreografa, Sławomira Krawczyńskiego, dramaturga i reżysera oraz Dominika Strycharskiego, muzyka i kompozytora. W 2003 r. do zespołu dołączyła Anita Wach.

teatr bretoncaffe
w swojej twórczości łączy choreografię z aktorstwem, ruch
z muzyką, a tekst z projekcja multimedialną. W pracy artystycznej poszukuje przede wszystkim procesów ukrytych za fasadami oczywistości. Począwszy od 2004 roku zespół systematycznie pracuje nad własną techniką pracy z ciałem, czerpiąc wiele inspiracji
z psychologii zorientowanej na proces, której twórcą jest Arnold Mindell, autor słynnej „Pracy ze śniącym ciałem”. teatr bretoncaffe należy do nurtu teatrów niezależnych. Współpracuje z wieloma artystami oraz instytucjami, wśród których wymienić należy: Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Ośrodek Działań Twórczych, Stowarzyszenie Tancerzy Niezależnych, Stowarzyszenie Scena 96, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki.

Teatr Bretoncaffe
debiutował spektaklem „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć”, który zdobył jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2002 roku.

Pod koniec ubiegłego roku teatr wystąpił na deskach Teatru
Narodowego w ramach projektu +++ tańca

Kronika bretoncaffe

2001:
Premiera sztuki Sławomir Krawczyński play „Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć.” Jedna z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na wystawie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanego przez Ministerstwo Kultury, Teatr Narodowy i ZASP.

2003:
Sławomir Krawczyński otrzymuje stypendium twórcze Ministerstwa Kultury/2003: Teatr bretoncaffe wygrywa konkurs na premierę teatralną organizowany przez Festiwal Kontrapunkt w Szczecinie/

2004:
Pra-premiera spektaklu “SNIC” w Schlossbrollin, Niemcy Premiera “SNIC” na Festiwalu Kontrapunkt ,Szczecin i premiera akcji teatralnej “SLAM”, przygotowanej na I Warszawską Offensywę Teatralną “CZARNA OFFCA”/

2005:
Anna Godowska, Sławomir Krawczyński gośćmi międzynarodowej konferencji tańca współczesnego Transformes w Centre national de la danse w Paryżu (Pantin-Paris);premiera spektaklu SLAM.IN na Festiwalu Neuropolis w Berlinie i na Międzynarodowym Festiwalu SZTUKA ULICY w Warszawie. Rezydencja Anity Wach w Centrum Choreograficznym pact-Zollverein, Essen i w Centre national de la danse, Pantin, Francja. Udział w międzynarodowym projekcie THEOREM Residencies Project, zakończonym prezentacją spektaklu T-RAUM w Tallinie. Pokaz spektaklu SLAM.IN na festiwalu SUPER BOMBA w Hannoverze. Prezentacje spektaklu SLAM.IN oraz premiera spektaklu T-RAUM na festiwalu Teatru i Sztuki Polskiej w Lipsku występy w Teatrze Narodowym w Warszawie w ramach projektu +++ tańca. Premiera spektaklu Smuggy

2006:
udział w międzynarodowym projekcie Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu. Początek prac nad projektem „Taniec śniącego ciała” Nagroda za spektakl SLAM.IN na Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu.
dodał/a: Michał Pawlik
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting