www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2006-04-29, 13:02
Kylian w Teatrze Wielkim
To jedyny czeski choreograf, który zrobił wielką karierę na Zachodzie, za Żelazną Kurtyną. Od 1978 r. ten niezwykle utalentowany emigrant nieprzerwanie przez ponad 25 lat kierował Nederland Dans Theater z Hagi, z którego uczynił jedną z najlepszych i najsławniejszych grup tańca współczesnego na świecie.

Prace Kyliana fascynują pięknem kompozycji. Płynność, energia i precyzja ruchu jego tancerzy zapierają dech w piersiach. To taniec raczej abstrakcyjny, afabularny i nieilustrujący, frapuje ekspresją ludzkiego ciała, jego giętkością i plastycznością.

Podstawą twórczości Kyliana jest balet klasyczny z jego dążeniem do piękna, dokładności i dyscypliny. Na niej artysta buduje taniec na wskroś nowoczesny, czerpiąc przy tym z różnych źródeł, nawet z tańca australijskich aborygenów, łącząc to wszystko w intrygującą pomysłowością całość. Zachwyca w jego pracach idealne połączenie, wręcz przenikanie się tańca i muzyki, od baroku po współczesność.

Jego prace cechuje też komunikatywność. - Nie robię przedstawień dla siebie, ale dla widza, z nadzieją, że pozostaną na długo w jego pamięci, wzbogacą jego wrażliwość, podniosą na duchu, rozbawią - mówi Jirzi Kylian.

Nic zatem dziwnego, że jego propozycje baletowe cieszą się w Polsce niesłabnącym powodzeniem od czasu pierwszej wizyty Nederland Dans Theater w 1983, a następnie 1985 r. w Teatrze Wielkim. Emil Wesołowski, przeszło 20 lat szef warszawskiego baletu, zabiegał o to, aby Kylian zrobił spektakl z zespołem Teatru Wielkiego. Bezskutecznie. Kylian, odnosząc się do tej propozycji z życzliwością, odmawiał, nie będąc pewnym, czy zespół, specjalizujacy się raczej w balecie klasycznym, sprostałby jego wymaganiom estetycznym i technicznym.

W tym roku powiedział "tak". Efektem będzie wieczór baletowy "Bridges of Time" złożony z czterech prac wielkiego choreografa z różnych okresów jego twórczości w jego autorskim wyborze z udziałem polskich tancerzy. To program oparty na kontrastach - muzycznych, tematycznych i estetycznych.

Dwa tytuły powstały do muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta: erotyczna "Petite Mort" z 1991 r. do jego dwóch koncertów fortepianowych, a parodystyczne, dowcipne "Sechs Tänze" do "tańców niemieckich".

Wieczór rozpocznie "Svadebka" ("Wesele"), autorska wersja baletu "Les Noces" Igora Strawińskiego opartego na ludowo-rosyjskiej obrzędowości - dynamiczna, przepełniona seksualną energią, oddziałująca na widza idealną syntezą muzyki, ruchu i obrazu. Właśnie "Svadebką" Kylian debiutował w Polsce w 1985 r.

Program uzupełni "No More Play" do kameralnej muzyki jednego z najbardziej cenionych przez Kyliana kompozytorów Antona Weberna, praca inspirowana rzeźbą Alberto Giacomettiego, rodzaj baletowego traktatu o sensie życia.

Właśnie te cztery dzieła Kylian uznał za najbardziej reprezentatywne dla swojej twórczości.

Premiera w sobotę, 29 kwietnia, o godz. 19 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Powtórzenie w niedzielę, 30 kwietnia

Anna S. Dębowska, Gazeta Wyborcza

źródło: gazeta.pl
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting