|
| 2005-11-13, 09:00 Kurt Elling w Fabryce Trzciny |
|
Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny (ul. Otwocka 14, tel. 619 05 13 wew. 46) oraz Mariusz Adamiak zapraszaja 15 listopada 2005 o godz 19.30 na koncet:
Kurt Elling
W ciągu ośmiu lat od swojego debiutu, dziś 35 - letni Kurt Elling wyrósł na międzynarodową gwiazdę. Obecnie jest szanowanym jazzowym wykonawcą - kompozytorem, autorem tekstów. Wszystkie z jego albumów nagranych dla Blue Note nominowano do nagrody Grammy. (w sumie dostał sześć nominacji, jeśli liczyć 5 płyt, oraz współpracę z Laurencem Hobgoodem w roli aranżera).
Elling znany jest z wokaliz opracowanych na podstawie solówek Wayne'a Shortera, Johna Coltrane'a, czy Paula Desmonda. Jako autor tekstów inspirował się Rilkem, Kennethem Rexrothem, Proustem i Kerouakiem. Magazyn Down Beat ochrzcił Ellinga Wokalistą Roku 2000 za, jak to określono, duży wkład w rozwój wokalistyki jazzowej. Artysta pokazał innym sposób na zdyskontowanie osiągnięć takich mistrzów, jak Mel Torme, Joe Williams, Cab Calloway, czy Frank Sinatra. Spośród wielu pochwał warto przytoczyć opinię dziennikarza Chicago Tribune: "Kurt Elling ma szansę zmienić zapatrywanie wielu fanów na jazzowe śpiewanie" Muzyk przez trzy lata z rzędu zwyciężał w plebiscytach krytyków Down Beat oraz czytelników JazzTimes.
Elling rozpoczynał karierę jako bandleader w wieku lat 27. Współprodukowane przez niego demo "Close Your Eyes" dało mu kontrakt z Blue Note. Po dodaniu kilku utworów i wydaniu w postaci albumu, materiał zdobył nominację do Grammy. Potem przyszły koncerty w USA, Kanadzie, Izraelu, Japonii, Australii i w całej Europie, artysta otwierał koncerty Herbie Hancocka we Francji, występował w Carnegie Hall, podczas Chicago Jazz Festival, na festiwalach w Montreaux i Montrealu.
Druga płyta, "The Messenger", potwierdziła reputację Ellinga jako producenta, aranżera, i kompozytora. Według Chicago Sun-Times, "(...) Elling wydaje się świadomie kontrolować swoją karierę (Kwiecień '97) ". Oprócz drugiej nominacji do Grammy, "The Messenger" zdobył Prix Billie Holiday przyznawaną przez Academie du Jazz w Paryżu oraz tytuł płyty roku podczas Chicago Music Awards.
"This Time It's Love", trzecia płyta Ellinga dla Blue Note, to nowe aranżacje standardów jazzowych, nowe kompozycje teamu Elling/Hobgood, oraz jeszcze lepsze wokalizy Ellinga. Nie trzeba chyba mówić o trzeciej nominacji do Grammy. Następny album nagrano na żywo w Green Mill Lounge w Chicago, gdzie artysta występuje praktycznie co tydzień. Gośćmi na płycie byli Jon Hendricks oraz Von Freeman.
Elling wychodził również poza ramy jazzu, pracując dla Steppenwolf Theater w Chicago. W 1998 przedstawił tam swoją wizję życia i pisarstwa poety Beat Generation Allena Ginsberga. Spektakl otrzymał bardzo pozytywne recenzje, wystawiano go również w Waszyngtonie (Kennedy Center), Filadelfii, (Annenberg Center) oraz podczas Galway Festival w Irlandii. Rok później artysta pracował nad spektaklem łączącym jazz i taniec nowoczesny, w którym główną rolę grała jego żona, tancerka Jennifer Elling. Najbardziej znaczące było jednak zamówienie otrzymane od władz miasta Chicago. Zaproszono Ellinga do napisania, wyreżyserowania i wykonania przedstawienia podczas obchodów roku 2000. Z każdego kraju świata zaproszono do Chicago dwóch gości, aby wzięli udział w trwających tydzień obchodach po nazwą "The Whole World Comes Home To Chicago." Produkcja Ellinga pt. "This Is Our Music, These Are Our People" była prezentacją artystycznego życia miasta. W przedstawieniu udział wzięli Buddy Guy, Von Freeman, pisarz i historyk Studs Terkel, Gwendolyn Brooks, oraz dziewięćdziesięcioosobowy chór gospel.
Następna płyta dla Blue Note, "Flirting With Twilight", została wydana latem 2001. Sekcję rytmiczną stworzyli pianista Laurence Hobgood, Marc Johnson (bas - Bill Evans, Steps Ahead, Bill Frisell) oraz perkusista Peter Erskine (Weather Report, John Abercrombie, Peter Erskine Trio). Nie trzeba oczywiście wspominać o entuzjastycznych recenzjach w DownBeat, czy JazzTimes. Po wydaniu "Flirting..." Kurt Elling dzielił czas między pisanie, reżyserię i trasy koncertowe. Był między innymi producentem i reżyserem przedsięwzięcia pod tytułem "Four Brothers" w którym obok niego śpiewali Jon Hendricks, Mark Murphy i Kevin Mahogany. W grudniu 2002 DownBeat zamieścił na okładce zdjęcie czterech wyżej wymienionych panów z podpisem "Full Vocal Attack: (...) to prawdziwe spotkanie na szczycie.".
Na płycie "Man In The Air" znalazły się między innymi kompozycje Pata Metheny, Herbie Hancocka, Johna Coltrane'a, Bobby Watsona i Joe Zawinula. Tym albumem wokalista potwierdza swój talent tekściarski, traktując oryginały w bardziej subtelny, właściwy dla niego sposób.
Bilety do kupienia w:
Fabryka Trzciny ul. Otwocka 14 tel. 619 05 13 wew. 46 lub 818 60 39 kasa@fabryka.waw.pl
Pałac Kultury i Nauki - VII piętro, pokój 715, tel. 890 90 90
cena biletów - 80 zł /miejsca siedzące/
dodał/a: Piotr Kotkowski
| |