www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2005-05-08, 23:16
Warszawa uzyskała 157 mln zł dofinansowania
05.05.2005 Warszawa (PAP)
- W pierwszym roku obecności Polski w Unii Europejskiej Warszawa uzyskała 157 mln zł dofinansowania z dwóch funduszy unijnych na 22 projekty. Zdaniem władz stolicy, to najwyższa możliwa do zdobycia w tym czasie suma. Polityczni oponenci prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego oceniają, że można było uzyskać więcej.

140 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego władze Warszawy przeznaczą na trzy projekty drogowe: modernizację Al. Jerozolimskich (odcinek od ronda Zesłańców Syberyjskich do wiaduktu nad torami PKP), rozbudowę trasy tramwajowej Bemowo-Młociny i modernizację ronda Starzyńskiego. 5 mln zł udało się miastu zdobyć na zakup sprzętu dla stołecznych szpitali.

Ponad 12 mln zł wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego stolica uzyskała na programy aktywizujące bezrobotnych.

Zdaniem wiceministra gospodarki Marka Szczepańskiego, w pierwszym etapie naboru wniosków (w lipcu zeszłego roku), aktywność Warszawy była mniejsza w porównaniu z innymi miastami. Wartość dotacji z funduszy strukturalnych dla projektu warszawskiego, dotyczącego rozbudowy trasy tramwajowej Bemowo-Młociny wyniosła ok. 18 mln zł (wartość całego projektu to ok. 46 mln zł). "Można więc powiedzieć, że jest to mały projekt" - powiedział Szczepański. Z jego wypowiedzi wynikało, że projekt zgłoszony przez Poznań obejmował kwotę ponad 40 mln zł, a projekt Krakowa - przekraczał 200 mln zł i musiał być skierowany do akceptacji Komisji Europejskiej. "Odpowiedzi Komisji jeszcze nie ma" - powiedział PAP Szczepański.

Podkreślił on, że inaczej sytuacja wyglądała w II etapie naboru wniosków (jesienią zeszłego roku). "Trafiło do nas 15 projektów, z czego pięć zostało zgłoszonych przez Warszawę" - wyjaśnił. Jak dodał, "są to w większości bardzo duże projekty". Wśród nich znalazły się: budowa I linii metra do Młocin (wartość całego projektu wynosi ponad 870 mln zł), budowa przejścia podziemnego przy Dworcu Gdańskim (wartość całego projektu to ponad 77 mln zł), modernizacja trasy tramwajowej pętla Banacha - pętla Gocławek (ponad 230 mln zł), zintegrowany system zarządzania ruchem (80 mln zł) i budowa parkingów "Parkuj i jedź" (ponad 33 mln zł). Jak wyjaśnił wiceminister Szczepański, rozstrzygnięcie tego etapu odbędzie się prawdopodobnie latem.

Jak powiedział PAP wicedyrektor Biura Strategii Rozwoju i Integracji Europejskiej w Urzędzie Miasta Konstanty Donimirski, "łączna kwota dofinansowania projektów przygotowanych przez Warszawę, które już zostały zaakceptowane i które są jeszcze w fazie oceny przez ministerstwo i inne instytucje zarządzające funduszami, to ponad 2,5 mld zł".

Jak wyjaśnił, dotyczy to projektów finansowanych nie tylko przez fundusze strukturalne, ale również przez inne fundusze pomocowe, np. fundusz spójności.

Zdaniem Donimirskiego, fakt, iż projekt dotyczący metra jest długo oceniany, nie wstrzymuje budowy. "Na razie czekamy na odpowiedź, ale prace trwają" - zaznaczył. Jak podkreślił, dokumentacja złożona do resortu gospodarki dotycząca metra, mogłaby objętościowo wypełnić jedną szafę. "Ministerstwo już dwa lata temu wprowadziło zasadę, że beneficjenci mogą rozpocząć prace budowlane, zanim uzyskają promesy finansowe" - wyjaśnił.

Zdaniem politycznych oponentów Lecha Kaczyńskiego (PiS), uzyskane dotychczas przez stolicę 157 mln zł dofinansowania z UE to niewiele i można było uzyskać więcej. Taki zarzut kilka tygodni temu postawiła władzom stolicy warszawska pełnomocnik Platformy Obywatelskiej Hanna Gronkiewicz-Waltz.

"Z danych porównawczych funduszy strukturalnych wynika, że Warszawa (ponad 1 mln 600 tys. mieszkańców) pod względem kwot uzyskanych na złożone projekty zajmuje pierwsze miejsce wśród miast-beneficjentów w Polsce" - podkreślił Donimirski.

Z danych zamieszczonych na stronie internetowej Urzędu Miasta Krakowa wynika, że od 1 maja do końca ubiegłego roku Kraków (740 tys. mieszkańców) uzyskał ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ponad 134 mln zł dofinansowania na program dotyczący transportu publicznego i na przebudowę jednego z ciągów tramwajowo-autobusowych.

Ponad 60 mln zł wsparcia ze środków unijnych (m.in. na inwestycje drogowe, przebudowy ciągów komunikacyjnych oraz budowę centrum kultury) uzyskały od 1 maja 2004 r. władze Rybnika (ponad 140 tys. mieszkańców).
dodał/a: Michał Pawlik
źródło: PAP S.A.
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting