| 2005-01-21, 09:00 Unia dotuje linię tramwajową |
| |
Budowa brakującego odcinka torów tramwajowych między Bemowem a Bielanami zaczęła się wczoraj od... ustawienia tablicy z flagą Unii Europejskiej. Według Tramwajów Warszawskich, w przyszłym tygodniu ruszą wykopki wzdłuż ul. Powstańców Śląskich - Kolorowa tablica, unijne gwiazdy: wszystko pięknie. Ale gdzie ta budowa? Czy coś im się, aby nie pomyliło? - zastanawiali się wczoraj zdezorientowani mieszkańcy Bielan, obserwując tuż po godz. 9 trzech robotników ustawiających planszę z unijną flagą przy zaniedbanej pętli tramwajowej Piaski przy ul. Broniewskiego.
Z blokowisk do huty W Tramwajach Warszawskich wyjaśniają, że prace ruszą lada dzień. Obowiązek specjalnego oznakowania istnieje w przypadku wszystkich inwestycji współfinansowanych z funduszy UE. W ciągu najbliższych dni trzy identyczne tablice staną jeszcze wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Reymonta. Do powstania linii tramwajowej Bemowo - Bielany Bruksela dołoży ok. 3,8 mln euro.
- W przyszłym tygodniu wykonawca wchodzi na budowę. Robotnicy skoncentrują się najpierw na pracach ziemnych między jezdniami ul. Powstańców Śląskich. Do wakacji nie będzie utrudnień w ruchu. Budowa powinna się skończyć w drugiej połowie 2006 roku - mówi Małgorzata Przysiecka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Dzięki budowie ponad 2 km torów pętla Bemowo przy ul. Powstańców Śląskich, w sąsiedztwie stacji BP i Centrum Handlowego Bemowo, zostanie połączona z istniejącym torowiskiem wzdłuż ul. Broniewskiego na Bielanach. Wtedy tramwajem dojedziemy z blokowisk Bemowa aż do bielańskiej pętli Młociny przy Hucie Lucchini (do 2008 roku w to miejsce ma dotrzeć pierwsza linia metra, a rok później Trasa Mostu Północnego).
Cicho po torach Na odcinku między ul. gen. Maczka a Broniewskiego techniczna ciekawostka: pod torami tramwajowymi znajdzie się ułożona na betonowej płycie specjalna gumowa mata, której zadaniem będzie tłumienie hałasu i wibracji. Specjaliści zapewniają, że dzięki takiemu wyciszeniu torowiska mieszkańcy bloków przy al. Reymonta nie będą nawet słyszeli przejeżdżającego pojazdu.
Do końca roku zostanie też przebudowana pętla Piaski, przy skrzyżowaniu ul. Broniewskiego z Galla Anonima. Po zakończeniu prac będą mogły z niej korzystać tramwaje kursujące nowym torowiskiem od strony Bielan (teraz wjeżdżają tylko od Żoliborza).
Tramwaj Bemowo - Bielany to nie jedyna inwestycja, którą Tramwaje Warszawskie próbują zainteresować Brukselę. W listopadzie władze Warszawy złożyły wniosek o 22,7 mln euro dotacji na przebudowę trasy tramwajowej wzdłuż Al. Jerozolimskich i zakup 15 niskopodłogowych pojazdów
Konrad Majszyk
|