| 2004-11-19, 10:15 Pogrzeb gen. Skalskiego |
|
Dzisiaj na Wojskowym Cmentarzu na Powązkach zostanie pochowany as polskiego lotnictwa myśliwskiego gen. bryg. pilot Stanisław Skalski. Zmarł on 12 listopada w Warszawie, w wieku 89 lat.
Uroczystości żałobne odbędą się o godzinie 13.30 w Katedrze Polowej WP przy ul. Długiej w Warszawie, O 15.00 odbędzie się pogrzeb na Powązkach Wojskowych
Stanisław Skalski urodził się 27 listopada 1915 roku w Kodymie na Ukrainie. Wiosną 1935 roku został przyjęty na kurs pilotażu w Łucku w ramach Lotniczego Przysposobienia Wojskowego. Po jego ukończeniu zgłosił się do Szkoły Podchorążych Rezerw Lotnictwa. Do służby wojskowej powołany został 17 września 1935 roku. Naukę w Szkole Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie rozpoczął w styczniu 1936 roku. Od kwietnia do czerwca 1938 roku przebywał na Kursie Wyższego Pilotażu w Grudziądzu.
Stopień podporucznika otrzymał w sierpniu 1938 roku i został skierowany na własną prośbę do - uzyskującego wówczas najlepsze wyniki w szkoleniu - III Dywizjonu Myśliwskiego 4 pułku lotniczego w Toruniu. Tam skierowano go do 142 eskadry myśliwskiej. W jej składzie Skalski uczestniczył w walkach z Luftwaffe podczas wojny obronnej 1939 roku. Ogółem zestrzelił 6 samolotów wroga.
Na początku II wojny światowej Skalski przebywał w obozie zbornym w Salon we Francji, a później w polskim Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w bazie Bron koło Lyonu. W styczniu 1940 roku został skierowany na przeszkolenie do Wielkiej Brytanii. W sierpniu 1940 przeniesiony został do brytyjskiego 501 Dywizjonu Myśliwskiego. Jako pilot tego dywizjonu wziął udział w Bitwie o Anglię, w której zestrzelił cztery samoloty. Sam był dwukrotnie zestrzelony. Został ciężko ranny w nogę i poważnie poparzony.
Po wyleczeniu i rekonwalescencji, od marca 1941 roku Skalski zaczął służbę w 306 Dywizjonie Myśliwskim "Toruńskim", gdzie od lipca tego samego roku był dowódcą eskadry "B" tego dywizjonu. W lutym 1942 został dowódcą eskadry "A" w 316 Dywizjonie Myśliwskim "Warszawskim", a od kwietnia do września 1942 był dowódcą 317 Dywizjonu Myśliwskiego "Wileńskiego". W styczniu 1943 roku mianowany został dowódcą Polskiego Zespołu Myśliwskiego (Polish Figting Team), który od marca, jako eskadra "C" brytyjskiego 145 Dywizjonu Myśliwskiego, uczestniczył w walkach w Tunezji. Od jego nazwiska zespół, w uznaniu zasług bojowych, nosił nieoficjalną nazwę "Cyrk Skalskiego". Dowodząc tym zespołem, zestrzelił trzy samoloty.
Po rozwiązaniu zespołu, od lipca do listopada 1943 roku dowodził brytyjskim 601 Dywizjonem Myśliwskim, a po powrocie do Wielkiej Brytanii - 131. Polskim Skrzydłem Myśliwskim i 133 Polskim Skrzydłem Myśliwskim.
Stanisław Skalski znalazł się w grupie 41 pilotów, którzy zdobyli tytuł asa lotnictwa myśliwskiego za zestrzelenie, co najmniej pięciu samolotów wroga. Ogółem podczas II wojny światowej zestrzelił on 22 samoloty, a cztery uszkodził, zajmując pierwsze miejsce wśród polskich pilotów myśliwskich.
Do kraju powrócił w czerwcu 1947 roku i zgłosił się do służby w Wojsku Polskim. W czerwcu 1948 r. został bezpodstawnie aresztowany przez organy Informacji Wojskowej. Podczas śledztwa był torturowany fizycznie i psychicznie. W kwietniu 1950, na podstawie fikcyjnych dowodów i po farsie procesu, skazano go na karę śmierci, utratę praw publicznych i obywatelskich oraz mienia. Po roku karę śmierci zmieniono na karę dożywotniego więzienia. W październiku 1951 r. skreślony został z ewidencji oficerów.
Po zmianach politycznych w Polsce, jesienią 1956 roku St. Skalski został ponownie przyjęty do służby w Wojsku Polskim. Uchwałą Rady Państwa we wrześniu 1988 r. został mianowany generałem brygady.
Po zwolnieniu do rezerwy, gen. Skalski zajmował się działalnością społeczną. W latach 80. zaangażował się najpierw w działalność stowarzyszenia patriotycznego "Grunwald". Po 1989 roku dwukrotnie kandydował do parlamentu. W wyborach w 1991 r. z list Chrześcijańskiej Demokracji Pawła Łączkowskiego, a w 1993 r. - z list Samoobrony. W obu przypadkach nie uzyskał mandatu posła.
Za zasługi bojowe i osiągnięcia w służbie wojskowej Stanisław Skalski został odznaczony m.in.: Złotym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari (1944) Srebrnym Krzyżem Orderu Wojennego Virtuti Militari (1940), a także brytyjskimi: Distinguished Service Order i (trzykrotnie) Distinguished Flying Cross. Napisał książkę "Czarne Krzyże nad Polską".
źródło: pl.rec.lotnictwo
|