www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2004-11-19, 09:00
PROBLEMY ŚMIGŁOWCA BŻ-1 Gil
Muzeum Techniki, Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej oraz Klub Pilotów Doświadczalnych przy OW SIMP zapraszają na spotkanie odczytowe z cyklu "PROBLEMY ROZWOJU SAMOLOTÓW" pod tytułem:

PROBLEMY ŚMIGŁOWCA BŻ-1 Gil

Wykład poprowadzą:

mgr inż. Andrzej Glass
mgr. inż. pil. dośw. Ryszard Witkowski
mgr inż. Bronisław Żurakowski
(dzis 93-letni przedwojenny konstruktor z DWL-RWD, po II W.Ś.współkonstruktor śmigłowca SP-GIL i konstruktor późniejszego BŻ-4 "Żuk")

Spotkanie odbędzie się
20 listopada 2004r. (sobota) o godzinie 10:00
w Muzeum Techniki NOT w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki

Spotkania lotnicze są współorganizowane przez Muzeum Techniki PKiN i jego Dyrektora, p. Jerzego Jasiuka i tam się odbywa (w sali kinowej) w każdą 3-cią sobotę miesiąca o godz. 10.

Zadadniczo każde spotkanie jest poświęcone jednej konstrukcji lotniczej.
Na razie były to wyłącznie maszyny silnikowe, ale w planach są też i szybowce.

Merytorycznie spotkania przygotowuje Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej, Klub Pilotów Doświadczalnych, Sekcja Lotnicza SIMP.

Po każdym spotkaniu są do kupienia materiały (cena 4 zł) streszczające temat
ze spotkania poprzedniego.

-----------
Za dodatkowe wyjaśnienia i przesłane linki dziękuję panu Tomaszowi Ogieniewskiemu
------------

Ze strony:
http://www.republika.pl/awiacja/instytut.htm

Pomysł zbudowania pierwszego polskiego śmigłowca powstał jeszcze w czasie II wojny światowej. Inicjatorem był przebywający wówczas w Anglii prof. Władysław Fiszdon. Prace podjęto krótko po reaktywowaniu w 1946r. Instytutu Technicznego Lotnictwa (ITL), który działał od tego czasu pod nazwą "Główny Instytut Lotnictwa" (GIL - stąd oznaczenie śmigłowca). W pracach projektowych brali udział: dr inż. Zbigniew Brzoska (napęd i przekładnia główna), inż. Tadeusz Chyliński (struktura kadłuba, belki ogonowej i podwozia) oraz inż. Bronisław Żurakowski (wirnik nośny, układ sterowania i śmigło ogonowe). Prace studyjne rozpoczęto w 1947r., a już w styczniu 1950r. gotowy był prototyp, który otrzymał robocze oznaczenie "GIL" (używane jest także oznaczenie BŻ-1). Pierwszy zawis odbył się 4 IV 1950r., w czasie lądowania śmigłowiec został uszkodzony. W celu poprawienia stateczności na ziemi zastosowano szersze podwozie, wymieniono także łopaty śmigła. Głównym pilotem doświadczalnym został kpt. Wiktor Pełka. 22 VII 1952r. śmigłowiec po raz pierwszy został zaprezentowany publicznie. 16 IX 1953r. prototyp uległ poważnej awarii - łopaty wirnika obcięły belkę ogonową. Stało się to pretekstem do zawieszenia prac nad BŻ-1.

Do prób BŻ-1 powrócono jesienią 1956r. Prototyp poddano licznym modyfikacjom - m.in. zmieniono położenie belki śmigła ogonowego oraz powrócono do podwozia o mniejszym rozstawie kół. Śmigłowiec latał do 8 II 1957r., kiedy to ostatecznie unieruchomiła go awaria przekładni głównej. Uszkodzony BŻ-1 trafił do Muzeum Lotnictwa w Krakowie, gdzie, po przeprowadzonym pod koniec lat 80 remoncie, znajduje się do dziś.

Konstrukcja: dwumiejscowy lekki śmigłowiec z odkrytą kabiną. Konstrukcja kadłuba spawana z rur stalowych, kryta płótnem, belka ogonowa drewniana. Główny wirnik i śmigło ogonowe - dwułopatowe. Podwozie trzykołowe stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy 4-cylindrowy Hirth HM 504 A2 o mocy 100 KM (73,6 kW) chłodzony powietrzem.

Dane techniczne:

Średnica wirnika - 8.8 m
Długość - 8.5 m
Wysokość - 2.29 m
Masa własna - 380 kg
Masa całkowita - 580 kg
Prędkość przelotowa - 120 km/h
Pułap - 3000 m
Zasięg - 275 km

dodał/a: Michał Pawlik
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting