| 2004-11-15, 09:00 Aneks do festiwalu Festiwali Teatralnych "Spotkania" |
Zapraszamy na SPOTKANIE Z PETEREM GREENAWAYEM do Teatru Dramatycznego na Dużą Scenę, 15 listopada 2004, o godz. 18:00
Peter Greenaway, reżyser m.in. takich filmów jak KONTRAKT RYSOWNIKA i THE PILLOW BOOK, przyjeżdża do Warszawy.
W ramach ANEKSU do FESTIWALU FESTIWALI TEATRALNYCH "SPOTKANIA" (więcej informacji o festiwalu...), 15 listopada o godz. 18.00 w Teatrze Dramatycznym odbędzie się otwarte spotkanie z publicznością, podczas którego artysta i jego współpracowniczka Saskia Boddeke opowiedzą o swojej twórczości teatralnej i filmowej. To wyjątkowa okazja dla warszawiaków do wzięcia udziału w dyskusji z kontrowersyjnym reżyserem. Spotkanie poprowadzi Piotr Cieślak, dyrektor artystyczny Teatru Dramatycznego.
Peter Greenaway (ur. 1942) jest nie tylko reżyserem ale również scenarzystą, malarzem, autorem instalacji, kuratorem wystaw tematycznych oraz artystycznych wydarzeń przestrzennych typu "światło i dźwięk", montażystą, pisarzem i krytykiem. Studiował malarstwo w Walthamstow School of Art. W latach 1965-1976 był montażystą w Central Office of Information, gdzie począwszy od 1966 roku zaczął tworzyć swoje pierwsze krótkometrażowe i średniometrażowe filmy, które przyniosły mu duże uznanie na międzynarodowych festiwalach. W 1982 roku zadebiutował pełnometrażowym filmem KONTRAKT RYSOWNIKA, entuzjastycznie odebranym przez krytyków oraz widzów. Obraz przyniósł mu międzynarodową sławę i wprowadził go do grona czołowych eksperymentatorów filmowych.
Peter Greenaway jest jednym z najbardziej oryginalnych współczesnych reżyserów. Dla jedynych jest postacią kultową a dla drugich dziwacznym prowokatorem. Swoje filmowe dzieła nazywa "kinem metaforycznym". W jego twórczości widoczne są wpływy i nawiązania do historii sztuki, filozofii, etnografii, matematyki i teorii strukturalizmu lingwistycznego. Obsesyjnie porusza w swoich filmach tematy, takie jak: miłość, erotyzm, śmierć, upływ czasu, sztuka, gry, liczby. Dzieła Greenawaya olśniewają bogactwem obrazów, zmiennością znaczeń, emocjonalnym napięciem jakie wywołują wśród widzów. Konsekwentnie eksplorują granice gatunków poprzez odrzucenie struktur klasycznej narracji. Niezwykle ważną rolę w filmach Greenawaya odgrywa muzyka. Do większości z nich skomponował ją Brytyjczyk, Michael Nyman.
Filmy Petera Greenawaya dwukrotnie zostały nagrodzone Złotą Palmą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, w 1988 roku WYLICZANKA, a w 1995 roku THE PILLOW BOOK. Greenaway otrzymał nagrodę za reżyserię obrazu KUCHARZ, ZŁODZIEJ, JEGO ŻONA I JEJ KOCHANEK w 1989 roku, a w roku 1996 roku nagrodę za najlepszy film i najlepsze zdjęcia za THE PILLOW BOOK, obie na festiwalu w Sitges w Hiszpanii. Natomiast jurorzy MFF w Seattle w USA uhonorowali go za reżyserię WYLICZANKI i THE PILLOW BOOK.
Od 1994 roku Peter Greenaway pracuje również jako reżyser spektakli operowych i teatralno-baletowych, przy których współpracuje z duńską reżyserką Saskią Boddeke.
Saskia Boddeke - reżyserka operowa i teatralna, ukończyła Academy for Social Studies a następnie Dramatic and Performing Arts w Amsterdamie, gdzie uzyskała dyplom z nauczania dramatu oraz reżyserii. W 1986 roku zaczęła pracować dla De Nederlandse Opera w Amsterdamie, najpierw jako manager sceny, a od 1992 roku jako asystentka dyrektora. W 1989 w Holandii utworzyła swoją własną grupę teatralną Theatergroep vals Akkoord. Jako dyrektorka artystyczna, tworzy i produkuje wszystkie swoje projekty. Często wykorzystuje w swoich spektaklach muzykę współczesną.
Saskia Boddeke związana jest z Amsterdam Opera, współpracowała z Peterem Steinem, Davidem Pounney'em, Robertem Carsenem i Harrym Kupferem, z Dario Fo w Amsterdamie i Pesaro, z Pierre'em Audim w Amsterdamie i Monachium, a także Kalusem-Michaelem Grüberem w Amsterdamie oraz w Paryżu.
|