| 2004-09-23, 09:00 Dramat w mieście |
Od 24 września do 1 października na meszkańcy Warszawy będą mogli obejrzeć przedstawienia teatralne w zupełnie innej scenerii niż to bywa zazwyczaj. Nie w teatrze, nie na scenie ale na przykład na stacji metra będą grane sztuki dramatyczne.
Tryptyk "wASZEnASZE miasto" taki tytuł nosi to ciekawe przedsięwzięcie.
Projekt obejmuje inscenizację trzech dramatów - Małgorzaty Owsiany "Komponenty", Pawła Jurka "Autoblues" i Roberta Kucharskiego "Pasażer". Wszystkie utwory mieszczą się w nurcie dramatu społecznego, który stara się opisać sytuację człowieka, wobec zagrożeń, jakie niesie ze sobą współczesny świat.
Akcja sztuk toczy się w przestrzeniach publicznych Warszawy. Autorzy dotykają tak drażliwych punktów organizmu społecznego jak homofobia, narastający lęk przed atakami terrorystycznymi, bieda i wykluczenie społeczne, narkomania, atrofia więzi międzyludzkich.
Projekt zakłada realizację wszystkich trzech dramatów w "naturalnym" dla ich akcji środowisku, to znaczy w autobusie, metrze, na terenie postindustrialnym. Jest więc eksperymentem artystycznym i społecznym, pozwala bowiem przypadkowym przechodniom uczestniczyć w wydarzeniu.
Dramaty będą rozgrywać się jeden po drugim, a widz będzie podróżował z aktorami po przestrzeniach publicznych Warszawy.
Pierwszy z dramatów - "Pasażer" będzie grany na stacji metro Warszawa Gdańska, następny - "Autoblues" w autobusie MZA, ostatni - "Komponenty" w Dawnej Fabryce Norblina, dokąd widzowie zostaną dowiezieni autobusem.
OPISY DRAMATÓW WCHODZĽCYCH W SKŁAD TRYPTYKU: • Robert Kucharski "Pasażer":
Dramat jest monologiem wewnętrznym człowieka, który w drodze ze spotkania o pracę utknął na stacji metra, przeżywając rozterki, czy powinien wrócić do domu. Zdaje widzom relację z egzystencjalnego rozdarcia spowodowanego rodzącym się w nim brakiem wiary w celowość, sensowo i humanitarność otaczającego go życia społecznego. Wiążącą go z ludźmi osłabiają wiadomości o rosnącej liczbie ofiar ataków terrorystycznych w Europie Zachodniej, oraz strach, agresja i niezrozumienie, z jakimi spotyka się w relacjach z innymi pasażerami komunikacji miejskiej.
• Paweł Jurek "Autoblues":
Bohaterami są pasażerowie autobusu. Tekst jest próba opisania współczesnej Polski z lat 1989 - 2004: od upadku komunizmu do wejścia do Unii Europejskiej. Tematem sztuki rozczarowanie światem, zagubienie, niemożliwość zaistnienia prawdziwych wartości, obłuda i nietolerancja. Utwór jest drapieżny, otwarty na krzywdę społeczną, momentami ocierający się o prawdziwość, odsłaniający w sposób bezkompromisowy ciemne strony polskiej rzeczywistości. Sztuka, mimo, że odnosi się bezpośrednio do rzeczywistości, nie jest jednak realistyczna, przestrzega praw czasu, miejsca i akcji, lecz utrzymana w poetyce groteskowo - turpistycznej.
• Małgorzata Owsiany "KOMPONENTY":
Akcja umiejscowiona jest pośród mieszkań i podwórek na jednym z osiedli, pozwala przez chwilę wnikliwie przyjrzeć się ich problemom i marzeniom. Nie jest to jednak młodzież przeciętna, ucząca się czy studiująca umiejąca znaleźć swój cel. Autorka sięga do charakterów i zachowa nastolatków wywodzących się z rożnych środowisk także patologicznych stojących u kresu wieku dziecięcego i nie umiejących zrobić kroku w dorosłe życie. Wydaje się, że jedyną rzeczą będącą na wyciągnięcie ich ręki są narkotyki. Poczucie tęsknoty za innym światem i chęć bycia kim innym wyraża się wreszcie w marzeniu o emigracji do innego kraju, Ameryki, gdzie wszystko można zacząć od nowa na "czystych papierach".
Bilety do nabycia: Kasy teatralne ZASP al. Jerozolimskie 25, Warszawa, www.ebilet.pl, Restauracja Arsenał Warszawa ul Długa 52.
|