www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2003-07-25, 09:00
Piotr Rachoń w Archikatedrze
Powszechna jest opinia, że najpiękniejsze są te recitale organowe, dzięki którym możemy docenić możliwości brzmieniowe instrumentu. Taka okazja nadarza się w niedzielę. Nasz rodzimy wirtuoz Piotr Rachoń wykona program, który wymaga wielkiej wyobraźni brzmieniowej, a tym samym sprawności i kompetencji w rejestrowaniu brzmień.

Warto tu wspomnieć, że instrument, który mieści się w Archikatedrze, przez wielu znawców pojmowany jest jako najdoskonalszy nie tylko w Warszawie, ale i jeden z najlepszych w kraju. Choć nie należy do grona zabytkowych, pieczołowitość i mistrzowskie wkomponowanie w architekturę świątyni sprawiają, że odnosimy wrażenie, jakby był zainstalowany w katedralnych wnętrzach "od zawsze". Poświęcony przez prymasa Józefa Glempa w grudniu 1987 r., posiada 60 niezależnych głosów (w uproszczeniu - barw), obsługiwanych przez 4301 (!) piszczałek. Ciekawostką jest to, że największa z nich waży 96 kg i ma 6,5 m długości. Archikatedralne organy mają trzy manuały ręczne (czyli klawiatury) oraz klawiaturę nożną. Wszyscy mistrzowie, którzy na nich koncertowali podkreślają, że obok walorów czysto technicznych, ważne jest wkomponowanie w akustykę świątyni.

Katedralne organy mają też inną ważną cechę - równie świetnie sprawdzają się w muzyce barokowej, jak we współczesnej, a nie jest to cecha często spotykana. Będzie się o tym można przekonać na własne uszy już w niedzielę, bowiem w programie koncertu Piotra Rachonia znalazły się działa z różnych epok.

Koncert otworzą efektowne wariacje chorałowe na temat "Veni Creator" Maurice'a Durufle.. Dla kontrastu zaraz po dziele z ubiegłego stulecia posłuchamy Glorii z Messe a l'usage des Paroisses Françoisa Couperina, czyli perełki sztuki baroku. Na finał zabrzmi jedno z dzieł uznawanych za wręcz monumentalne, czyli słynna V symfonia organowa Charlesa-Marii Widora, której fragmenty (allegro vivace, allegro cantabile oraz toccata-vivace) to jedne z najważniejszych owoców romantycznej sztuki organowej.

W osobie młodego wirtuoza Piotra Rachonia muzyka ta znajdzie godnego interpretatora, bowiem artysta ukończył nie tylko wydział organów warszawskiej Akademii Muzycznej, ale również kształcił się jako pianista.



Archikatedra św. Jana, Świętojańska 8, niedziela 27 lipca, godz. 16; wstęp po wykupieniu cegiełki na rzecz konserwacji instrumentu
źródło: Gazeta
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting