www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2004-10-12, 09:00
"Eugeniusz Oniegin" i Moskiewska Opera Helikon w Kongresowej
"Eugeniusz Oniegin" Moskiewskeij Opery Helikon - fot. mat. organizatora (Internet + własne zaangażowanie)
"Eugeniusz Oniegin" Moskiewskeij Opery Helikon - fot. mat. organizatora
Internet + własne zaangażowanie
14-go października w Sali Kongresowej wystąpi Moskiewska Opera Helikon z "Eugeniuszem Onieginem" Piotra Czajkowskiego. Przedstawienie odbędzie się z okazji 125 lecia światowej prapremiery. Oprócz Warszawy opera pokazana zostanie także w Łodzi, Poznaniu i Zabrzu.

Szczegóły: http://www.makroconcert.pl

Utalentowany chór, widowiskowa inscenizacja, imponujący wystrój, nieskazitelny występ solistów i orkiestry – tak o realizacji scenicznej jednej z najsłynniejszych oper wszechczasów „Eugeniusz Oniegin” pod kierunkiem reżysera Dmitry’ego Bertmana pisze dziennik The International Herald Tribune (Jim Quilty, 28.02.2003). W tym roku (12-15 października), z okazji 125 rocznicy pierwszej inscenizacji dzieła Piotra Czajkowskiego, Bertman - założyciel, reżyser i dyrektor artystyczny OPERY HELIKON, po raz pierwszy wystawi je w Polsce.Niemalże 100-osobowy zespół teatru wystąpi w Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Zabrzu.

W Rosji bilety na spektakle OPERY HELIKON – zdobywcy 11 najbardziej prestiżowych nagród teatralnych – należy rezerwować z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Pomimo astronomicznych cen (bilety są niekiedy nawet 10 razy droższe od wejściówek na spektakle Teatru Bolszoj), teatr zawsze gra przy pełnej sali.

O solistach OPERY HELIKON mówi się, że to najlepsze młode głosy współczesnej sceny operowej a o jej założycielu, że zaszokował świat opery. Jeden z najmłodszych teatrów operowych Moskwy zdobył najwięcej Państwowych Rosyjskich Nagród Teatralnych „Złota Maska” i – dzięki nowoczesnemu i twórczemu podejściu reżysera - na jego spektakle najciężej zdobyć bilety.

Teatr OPERY HELIKON, od czasu swych narodzin w 1990 r. unikał powielania wielokrotnie granych wcieleń scenicznych. Stara się zaskoczyć widza nowością i świeżością pomysłu, wyrazistym wokalnym i dramatycznym wykonaniem, bardzo ostrożnie traktuje zamysł kompozytora. Wszystkie spektakle teatru wyróżnia innowacyjność metody twórczej, widowiskowość i poszukiwanie niestandardowych rozwiązań. Słowami samego założyciela: „Opera Helikon zachwyca wielu, jednych drażni, drugich szokuje, ale nikogo nie pozostawia obojętnym”.

Postać Oniegina w wykonaniu OPERY HELIKON jest prekursorem bohaterów Dostojewskiego i Tołstoja. To kreacja człowieka głęboko pogrążonego we własnych uczuciach, opowieść o cierpieniu mężczyzny, którego tragedią jest wewnętrzna samotność. ”Eugeniusz Oniegin jest encyklopedią ludzkich uczuć”, a „motywem przewodnim nie jest miłość Tatiany, ale powszechna żądza życia, która jest systematycznie zabijana” (D. Bertman).

Nad niepowtarzalną i widowiskową inscenizacją spektaklu czuwa Dmitry Bertman - Zasłużony Działacz Sztuki Federacji Rosyjskiej, czterokrotny laureat nagrody „Złota Maska” w kategorii „Najlepszy reżyser teatru muzycznego”, laureat Moskiewskiego Festiwalu Operowego w kategorii „Najlepszy reżyser” (2000), uhonorowany także prestiżowym odznaczeniem władz francuskich - Oficerskim Orderem Palm Akademickich (2003) oraz Suwerenym Orderem Świętego Jana Jerozolimskiego, Rycerzy Rodos i Malty.

Opiekę nad orkiestrą OPERY HELIKON sprawuje Władimir Pońkin, główny dyrygent Państwowej Orkiestry Symfonicznej Moskiewskiej Filharmonii, pierwszy Rosjanin, który został laureatem nagrody Grand Prix w prestiżowym międzynarodowym konkursie Młodych Dyrygentów w Londynie (1980). Ten dwukrotny laureat nagrody „Złota Maska” za spektakle OPERY HELIKON to „obdarzony talentem dyrygent, który wie jak dzielić z orkiestrą przyjemność tworzenia muzyki” (Taunuskurier). Jego postać została doceniona przez Papieża Jana Pawła II, na którego zaproszenie Pońkin był głównym dyrygentem koncertu w Watykanie a także przez Ministerstwo Kultury i Sztuki Rzeczpospolitej Polskiej odznaczając go medalem za zasługi w dziedzinie kultury.

Imponująca scenografia jest zasługą Igora Nieżnego i Tatiany Tułubjewy, którzy zaprojektowali łącznie ponad 100 strojów i dekoracji. Artyści, którzy niegdyś pracowali dla Teatru Bolszoj oraz innych sławnych teatrów Rosji, od 1996 roku projektują wyłącznie dla OPERY HELIKON. Ich prace znajdują się w wielu muzeach i prywatnych zbiorach w Rosji i zagranicą.

W odróżnieniu od monumentalnych spektakli Teatru Bolszoj i Teatru Maryjskiego, HELIKON od samego początku kładł nasisk na nowe, innowacyjne podejście do powszechnie znanej klasyki oraz na odbudowę zapomnianych, a także nigdy nie wystawianych w Rosji arcydzieł operowych.

Obecny repertuar teatru cechuje duża różnorodność. Znajduje się w nim ponad 50 spektakli, zarówno opery klasyczne, takie jak Eugeniusz Oniegin i Mazepa P. Czajkowskiego, Carmen G. Bizet’a, Makbet G. Verdi’ego, Złoty kogucik i Carska narzeczona M. Rimskiego-Korsakowa jak i utwory mniej znane rosyjskiej scenie operowej: Kantata o kawie J. S. Bacha, Służąca panią (La serva padrona) G. Pergolesi’ego, czy Opowieści Hoffmanna J. Offenbach’a.

Trasy koncertowe OPERY HELIKON ciągną się od Hiszpanii do Chin, od Francji do Bliskiego Wschodu. Jej gwiazdy śpiewają w Paryżu i Mediolanie, Toronto i Londynie. Bertman jest rozchwytywany przez największe sceny Europy i Ameryki, a gazety świętują przyjście nowego proroka operowego.

"Eugeniusz Oniegin"

Piotr Czajkowski głęboko przeżywał realizację sceniczną swego dzieła. Odbiegało ono od powszechnie uznanego kanonu, dlatego zapewne nie nazwał go operą lecz skromnie: sceny liryczne. Obawiał się reakcji publiczności i opinii krytyków. Jednak obawy okazały się nieuzasadnione. Eugeniusz Oniegin odniósł ogromny sukces. Triumfy święci we wszystkich teatrach operowych świata po dziś dzień.

Oniegin w wykonaniu Opery Helikon jest prekursorem bohaterów Dostojewskiego i Tołstoja, człowiekiem głęboko pogrążonym we własnych uczuciach. To opowieść o cierpieniu mężczyzny, którego tragedią jest wewnętrzna samotność. Słowami samego Dmitry’ego Bertmana: ”Eugeniusz Oniegin jest encyklopedią ludzkich uczuć”.

Info za materiałami organizatora.
źródło: Internet + własne zaangażowanie
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting