|
| 2004-08-14, 09:00 Pustki na Małym Dziedzińcu UW |
| |
W sobotę, 14-go sierpnia o 20:00 na Małym Dziedzińcu Uniwesytetu Warszawskiego wystąpi formacja PUSTKI.
O zespole za ich stroną www.pustki.terra.pl:
Data założenia: sierpień 1999 Miejsce działania: zespół gra i tworzy w podwarszawskiej miejscowości Ostrówek
Grupę założyli Radek Łukasiewicz i Janek Piętka, jako jedyni w zespole mieszkańcy Ostrówka. Chodzili do tej samej podstawówki i liceum od dawna grywali razem, jednak dopiero tego lata postanowili założyć zespół "na poważnie". Do wspólnych prób zaprosili perkusistę, Grześka Śluza, który z Radkiem grał przez wcześniejszy rok w warszawskim zespole Art Brut. Najlepszym miejscem na próby okazała się, znajdująca się na podwórku domu Radka komórka, zwana przez wszystkich Pustkami. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że słowo jest na tyle enigmatyczne i wieloznaczne, że bardzo dobrze nadaje się na nazwę zespołu. W ten sposób nazwa rupieciarni stała się nazwą zespołu, a sama rupieciarnia po sporych modyfikacjach - idealną salą prób i, wkrótce, studiem.
Próby okazały się bardzo owocne, gdyż już po sześciu tygodniach zespół nagrał (oczywiście w Pustkach) swoje pierwsze demo. W sesji wzięli również udział klawiszowiec Łukasz Nowak, oraz Milena Łukasiewicz, obsługująca instrumenty perkusyjne. Pierwsze utwory Pustek spotkały się z bardzo gorącym przyjęciem, czego efektem były min.: artykuły w pismach Machina, City Magazine, Gazeta Wyborcza, liczne wywiady radiowe i dla portali internetowych. Utwór Everybody Must Get Stoned trafił na playlistę Radiostacji i na Listę Tygodnia, a Pan Wita przez kilka tygodni zajmował pierwsze miejsce na Innej Liście w tej samej rozgłośni. Znaleźli się chętni na wydanie muzyki Pustek: Everybody Must Get Stoned trafiło na składankę pisma literackiego Pawła Dunin Wąsowicza "Lampa i iskra Boża". Jedna z wytwórni płytowych chciała także wydać debiutancką płytę kwintetu w wersji, jaka została nagrana na demo... Zespół jednak wolał poczekać.
Po nagraniu Pustki opuścił klawiszowiec i przez pewien czas zespól koncertował jako kwartet. Wkrótce jednak do grupy dołączył Daniel Pigoński i stał się jej regularnym członkiem. Zespół rozpoczął pracę nad debiutanckim albumem. Płyta została nagrana pod koniec 2000 r w legendarnym studiu Złota Skała. Aby uchwycić jak najwięcej charakterystycznego brzmienia Pustek zespół zgromadził w studio tyle własnego sprzętu ile się dało: od archaicznych klawiszy i wzmacniaczy na starych odbiornikach radiowych skończywszy. Efektem pracy był wydany w marcu 2001r album Studio Pustki (Antena Krzyku, sin 2001), który został bardzo pochlebnie i entuzjastycznie przyjęty przez prasę muzyczną. Niektórzy okrzyknęli płytę wydarzeniem na polskiej scenie muzyki alternatywnej. Muzykę zespołu określano jako proto - punk, albo rock garażowy, a wszystko to za sprawą nie tyle kompozycji (od zwiewnych przebojowych piosenek po improwizowane utwory instrumentalne), ile raczej sposobu jej nagrania.
Pustki zapraszano na wywiady radiowe, prasowe, telewizyjne (Pegaz, Viva, Mtv, Tv4, telewizje regionalne) i do portali internetowych. Efektem tego było wiele propozycji koncertowych (trasa koncertowa, maj 2001) Album został doceniony nie tylko przez Radiostację (płyta tygodnia, powerplaye) i lokalne rozgłośnie, ale także przez 3 Program PR, co zaowocowało transmitowanym na żywo koncertem w sali im.: Agnieszki Osieckiej.
Koncertach Pustek są zawsze wyjątkowe. Jak mówią sami muzycy: Na koncertach, oprócz piosenek pojawiają się motoryczne improwizacje. Transowa sekcja rytmiczna jest uzupełniana szerokimi plamami gitary, analogowych klawiszy i nieśmiałym głosem. Energetyczne koncerty są często jedyną szansą usłyszenia utworów, które nigdy nie znajdą się na żadnej płycie ani nigdy więcej nie będą zagrane na żadnym koncercie.
Zespół został zaproszony do udziału w filmie dokumentalnym Buntownicy i kontestatorzy, obrazującym warszawską scenę alternatywną. W dokumencie tym, kilkakrotnie emitowanym przez MTv, ilustracją muzyczną są utwory z debiutanckiego krążka. Andrzej Gołębnik, reżyser teatralny zaproponował Pustkom stworzenie ilustracji muzycznej do plenerowego widowiska "Predicatorum Gedanensis", opowiadającego historię Gdańska. Podczas godzinnego przedstawienia, które odbyło się w sierpniu 2001 na Rynku Dominikańskim, zespół zaprezentował utwory instrumentalne, w większości specjalnie przygotowane na tę okazję. Teledysk do utworu Patyczak, nakręcony własnymi środkami był emitowany przez telewizje Viva, MTv i w telewizjąch regionalnych. Był on również nominowany do nagrody Yacha 2002 w kategorii klipów alternatywnych. Natomiast pismo City Magazine poprosiło zespół o nagranie utworu na składankę Warszawa: ścieżka dźwiękowa (Sony Music). Specjalnie na tę płytę skomponowany utwór nosił nazwę Ujazdów. Był to jednocześnie ostatni utwór nagrany z Danielem Pigońskim, który po sesji opuścił zespół z powodów osobistych. Trzej pozostali muzycy (Milena wspomagała zespół tylko w studiu) zaczęli myśleć o nowej płycie oraz o pownym poszerzeniu składu zespołu. Problem rozwiązał się sam, gdy na koncert tria we Wrocławiu przyszedł Filip Zawada, znany z zespołów AGD i Saksofonowe Ptaki.
Na wiosnę grupa zagrała sporo koncertów, powstało dużo nowego materiału, z którego większość trafiła na nowy album, ukończony w lipcu. Nagraliśmy nowy klip, utwory Pustek pojawiły się na składankach: Święty Szczyt na "Tribute to Kryzys", a na składankę "Kuba Wojewódzki Music Show" trafiło premierowe nagranie "Right Action". Nastąpiła też kolejna zmiana w składzie: w najnowszej, koncertowej odsłonie Pustki są znowu kwintetem. Baśka Wrońska, najważniejszy z gości na nowej płycie została klawiszowcem na stałe.
Skład zespołu: Radek Łukasiewicz - gitary, śpiew Janek Piętka - śpiew Grzegorz Śluz - perkusja Filip Zawada - basy Barbara Wrońska - różnego rodzaju instrumenty klawiszowe, śpiewu trochę
| |