www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2003-07-10, 09:00
Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS 1998-2002
 (Raster Tygodnik)
Zapraszamy na wystawę „Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS 1998-2002” , która dokumentuje i podsumowuje działania podejmowane w ramach projektu Zewnętrzna Galeria AMS, projektu non-profit, zainicjowanego w 1998 roku przez poznańską firmę reklamy zewnętrznej AMS S.A.

Jego celem było wspieranie wszelkich form działań artystycznych mających swoje miejsce w przestrzeni publicznej, poza tradycyjnymi galeriami i muzeami. Rdzeniem projektu były organizowane co dwa, trzy miesiące prezentacje artystycznych plakatów na ulicznych billboardach. Każda z prac pokazywana jest jednocześnie na 400 tablicach reklamowych, w 19 największych miastach Polski, a także na bezpłatnych kartkach pocztowych i na internetowej stronie Galerii (www.ams.com.pl.).
Galerii przez cztery lata udało się zrealizować 19 tego rodzaju prezentacji, podczas których pokazano m.in. prace takich artystów jak: Pawła Susida, Jadwigi Sawickiej, Anna Jaros, Rafała Góralskiego, Katarzyny Kozyry, Artur Widurskiego, Pawła Jarodzkiego, Moniki Zielińskiej, CUKT-u, Joanna Rajkowskiej, Aleksandra Janickiego, Rafała Bujnowskiego, Stanisława Dróżdża, Marka Sobczyka, Marioli Przyjemskiej, Pauliny Ołowskiej, Elżbiety Jabłońskiej, Rolanda Schefferskiego i Marcina Maciejowskiego.

Zewnętrzna Galeria AMS rozwijała również sieć galerii jednobillboardowych, organizowała uliczne festiwale malowania, wspomagała finansowo i organizacyjnie instytucje świata sztuki i działania pojedynczych artystów, organizowała wystawy.
Wystawa usiłuje odpowiedzieć na pytanie , jaki charakter mają dziś polskie miasta, co ma szanse zaistnieć w ich przestrzeni, co zaś pozostaje niezauważone, jakie reakcje budzi sztuka prezentowana w przestrzeni miejskiej i co w tym miejscu zmienia.
Wystawa stara się odtworzyć istotę projektu, w którym uliczne pokazy sztuki nie były celem samym w sobie, ale wręcz przeciwnie sposobem na przyglądanie się miastu i nam samym.

Ekspozycja składa się z trzech podstawowych części.
Pierwszą z nich stanowią nieprofesjonalne zdjęcia dokumentujące kolejne edycje Galerii, zdjęcia wykonane przez tzw. kontrolerów. Osoby te pracują w firmie AMS i na co dzień, przy pomocy aparatów fotograficznych, sprawdzają, czy komercyjne plakaty zostały umieszczone na tych billboardach, za które zapłaciła osoba, która je wynajęła. Każda kampania reklamowa kończy się przekazaniem takiego zdjęciowego raportu klientowi. W taki sam sposób dokumentowana była również działalność Zewnętrznej Galerii AMS. Po każdej z 19 edycji projektu pozostało 400 zdjęć, na których uwieczniono nie tylko plakaty, ale też (i jakby mimochodem, a tym samym w sposób wyzbyty uprzedzeń) polskie miasta, różnice i podobieństwa pomiędzy nimi, lokalne i uniwersalne znaki, które tego typu przestrzeń wypełniają, urbanistyczne nieuporządkowanie i perfekcyjną architekturę, rozpad i budowanie, to, co znika i to, co dopiero się wyłania itd.
Drugi integralny aspekt wystawy to notki prasowe, pisma urzędowe, anonimy, zapisy internetowych forów dyskusyjnych i inne tekstowe reakcje, które powstawały w efekcie pokazywanych przez galerię plakatów. Pokazujemy je na tych samych prawach, co zdjęciową dokumentację działań Galerii, ponieważ dyskusja, debata, były podstawową przestrzenią działań Galerii, zaś plakaty pokazywane w ramach projektu nie tylko opowiadały w sposób bezpośredni o otaczającym nas świecie, ale także prowokując do reakcji, ujawniały kim jesteśmy, co jest dla nas ważne, jakimi kryteriami posługujemy się oceniając, co stanowi rdzeń naszej tożsamości, a co jej marginalny lub wykluczony aspekt.
Trzeci element wystawy to trzy projekcje video prezentujące działania Galerii w przestrzeni miejskiej. Pierwsza prezentuje główne edycje projektu, druga dokonania galerii jednobillboardowych, uliczne festiwale malowania, dyplomy studentów i inne działania artystyczne wspierane przez Galerię, trzecia to film prezentujący akcję „Sztuka po drodze” zrealizowaną w 2002 roku w Krakowie.

W Warszawie na wystawę zapraszamy w dniach od 11 lipca do 10 sierpnia 2003r. do Państwowej Galerii Sztuki Zachęta.

źródło: Internet + własne zaangażowanie
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting