| 2004-08-21, 09:00 Robotobibok w Kinie.Lab CSW |
| |
21-go sierpnia będzie miała miejsce warszawska część europejskiej trasy formacji Robotobibok. Koncert odbędzie się w Kinie.Lab CSW (Zamek Ujazdowski, al. Ujazdowskie 6). Zespół zagra muzę do filmu "Człowiek z Kamerą" Dzigi Viertowa z 1929 roku.
Robotobibok powstał w 1998 r. we Wrocławiu. Po roku działalności muzycy przygotowali materiał na debiutancki album. Nagrania, które Robotobibok realizował w Bydgoszczy pod okiem Tomasza Gwincińskiego z yassowej formacji Maestro Trytony, zakończyły się w maju 2000 r. Pod koniec roku album zatytułowany „Jogging” ukazał się nakładem założonej przez muzyków firmy Vytvornia OM. Zespół tworzą: Jakub Suchar – perkusja, Marcin Ożóg – kontrabas, Maciej Bączyk – gitara, ARP Odyssey, Adam Pindur – saksofon, Artur Majewski - trąbka.
DZIGA VIERTOW (właśc. Denis Kaufman), wielki awangardowy artysta, urodził się 2.01.1896 r. w Białymstoku, gdzie w konserwatorium odebrał wykształcenie muzyczne. W 1915, krótko przed zajęciem wschodnich terenów dzisiejszej Polski przez wojska niemieckie, jego rodzina przeniosła się do Moskwy. Jego młodszy brat, Michaił Kaufman był operatorem filmowym, pracował m.in. z Jeanem Vigo. Obok twórczości filmowej Viertow przez całe życie zajmował się pisaniem, opublikował kilkaset tekstów. Dziga Viertow to wielki prekursor filmu dokumentalnego i publicystycznego, eksperymentator w dziedzinie montażu, kompozycji, ustawienia kamery i zdjęć trikowych. Twórca kroniki filmowej i słynnej grupy KINO OKO, w skład której wchodzili młodzi operatorzy i montażyści. Zmarł 12.02 1954 r. w Moskwie. Wiele z jego "wynalazków" jest stosowanych w kinie do dnia dzisiejszgo.
"Człowiek Z Kamerą" (reż. Dziga Viertow, 1929 r., film niemy, prod. rosyjskiej, czas trwania - 62 min.), zaliczany jest do najbardziej innowacyjnych i wpływowych filmów ery kina niemego. Będąc nie tylko filmowym portretem jednego dnia miasta, "Człowiek Z Kamerą" autorstwa pioniera kina, Dzigi Viertowa, jest eksperymentalnym manifestem-wizją. Kontrowersyjny w czasach, gdy został nakręcony (1929 r.), film ten ciągle pulsuje niepokorną energią i innowacją geniuszu Viertowa. Krytykując i odrzucając konwencje kapitalistycznego kina popularnego, którym tak gardził, Viertow i jego rewolucyjna grupa filmowa Kino Oko (w skład której wchodzili jego żona jako montażystka oraz i jego brat jako operator kamery - oboje z nich biorą udział w filmie) stworzyli specjalnie na potrzeby filmu mnóstwo filmowych innowacji, wynalazków, aby ukazać własną wizję, życie, marksizm i nowoczesność. Zmieniające się tempo filmu, nakładanie na siebie klatek, manipulacyjny montaż, oraz rytmiczna graficzna kompozycja - wszystko miesza się niezauważalnie w magiczne przedstawienie życia ponad i pod powierzchnią miasta. Filmując sklepy, tłok na ulicach, chaos miasta, dzieci, górników, ludzkie ciała i naturę - Viertow kreuje wizualne rymy i graficzne portrety struktury życia i eksplozję percepcji. "Człowiek Z Kamerą" zaliczany był do nurtu filmowego zwanego "miejskimi symfoniami", który był popularny w owych czasach ("Berlin: Symfonia Wielkiego Miasta" jest kolejnym przykładem), ale przekroczył jego ramy w swoim krytycznym dystansie, świeżej innowacyjności i delikatnie płynnej wizji człowieka i społeczeństwa.
|