www.warszawa.plLogin | Usenet | Klub | Linki
Tematy: AdministracjaHistoriaLudzieSpołecznośćGeografiaArchitekturaRozrywkaRozwójPrzyrodaTurystykaGastronomiaMediaEdukacjaKomunikacjaBezpieczeństwoSportUsługiKulturaProblemyPraca
Extra: MapaPanorama ▪ Wydawnictwa ▪ UE ▪ Galeria
reklama
Warszawa
 
2004-08-20, 09:00
"WSJD 2004": Ametria, Zalef, Bracia Cugowscy
AmetriA (Internet + własne zaangażowanie)
AmetriA
Internet + własne zaangażowanie
21-go sierpnia w Lapidarium PKiN (pl. Defilad 1, wejście od ul. Emilii Plater) w ramach "Warsaw Summer Jazz Days - D'Addario Festival" odbędzie się Finał Konkursu Młodych Talentów na którym od 19:00 zagrają Ametria, Zalef i Bracia Cugowscy. Dzień wcześniej, 20-go sierpnia, na tej samej imprezie w tym samym miejscu i o tej samej godzinie zagra Molesta i Sistars. Wstęp na oba finały - wolny.

AmetriA to:
Arkadiusz Arekcore Stępień - gitara, wokal
Jakub Qba Łuczak - gitara, wokal
Piotr Piter Szczęk - bas, wokal
Piotr Pniaq Pniak - perkusja, loopy, udu
Sylwester Hator Łukaszewski - instrumenty perkusyjne
AmetriA, działa od roku 1993, pierwszy sukces zespołu przyszedł z rokiem 1998 - XIII Piastowska Wiosna Muzyczna 1 miejsce dla zespołu AmetriA, przyznali Marek Wiernik i Artur Orzech. Po wygraniu przeglądu znalazł się Wydawca na debiutancką płytę Ametrii - Tattoo.
Materiał zawarty na albumie Tattoo to nowoczesne, ciężkie, rockowe granie zdradzające fascynację muzyków Ametrii takimi nutami jak hardcore, rock-metal czy hip-hop. Na płycie znalazło się 11 kompozycji - dziewięć anglojęzycznych i dwa żarty muzyczne - motyw z Pszczółki Maji oraz Czterech Pancernych . Nagrania z tego albumu często gościły na antenie radiowej i zajmowały czołowe miejsca na listach w branżowych audycjach m.in. Radiostacji i radiowej Trójki oraz wielu innych. Teledysk do utworu Radio Sinner pojawił się w Atomic TV, Viva Polska i kilku innych stacjach telewizyjnych. Album Tattoo otrzymał wiele pochlebnych recenzji w takich magazynach, jak: Brum, Tylko Rock, Metal Hammer.
Przełomowym momentem w historii Ametrii w roku 2001, było spotkanie z Tomkiem Lipą Lipnickim, byłym wokalistą zespołu Illusion, a obecnie gitarzystą i wokalistą zespołu Acid Drinkers i Lipali. Tomek zdecydował się wesprzeć wokalnie zespół w utworze Każdy z Nas, rejestrowanym na singla zwiastującego obecną płytę. Utwór ten znalazł się również na składance Plaga Rocka, wydanej przez New Project Production w 2001 roku, gdzie AmetriA zagrała u boku takich Gwiazd, jak: Anja Orthodox, Marek Raduli, Wojciech Pilichowski, Andrzej Nowak (TSA), Farben Lehre.
Na gwiazdkę 2001, AmetriA przygotowała prezent dla swoich fanów, którzy dotychczas pozbawieni byli możliwości zdobycia pierwszego albumu Tattoo. Od 24 grudnia 2001 cały materiał był legalnie dostępny do darmowej konsumpcji w formacie mp3 na stronie Codziennej Gazety Muzycznej 30ton, która także objęła patronat medialny nad zespołem. W dniu udostępnienia płyty Tattoo na portalu cgm.pl w formie mp3 odnotowano 12 tysięcy ściągnięć płyty w dniu premiery.
Koniec roku 2001 to moment w którym zespół podpisał umowę z wytwórnią Universal, a pierwsze kroki jakie zapoczątkowano przy współpracy to udział kapeli w składankowym wydawnictwie Nowa Energia. AmetriA na jego potrzeby zrealizowała teledysk do utworu Zazdrość, który gościł na antenie Viva Polska i utrzymywał się przez 6 miesięcy na czołowych miejscach listy Viva Rock. Niestety konflikty natury merytorycznej spowodowały odejście Ametrii od Universal`u i podjęcie zapoczątkowanej w 2001 roku współpracy z New Project Production, czego wynikiem jest wydanie drugiego albumu.

WOJTEK CUGOWSKI - gitarzysta, wokalista. Urodzony w Lublinie dn. 11 lipca 1976r. W 1983 roku rozpoczął naukę w szkole muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie. Przez 12 lat uczył się grać na skrzypcach, altówce i fortepianie.

Swój pierwszy zespół o nazwie „Tipsy Train” założył w 1991 roku razem z gitarzystą Grzegorzem Kotyłło. W 1992 roku dołączają do nich: Andrzej Bronisz (basista) i Bartek Wojciechowski (perkusja). Zespół odbywa próby w liceum im. Hetmana J. Zamojskiego. Grają covery utworów Deep Purlpe, Black Sabbath, Led Zeppelin, Whitesnake i Rainbow.
Pod koniec 1992 roku Wojtek dołączył do zespołu „Heartstone”, grającego melodyjnego hard-rocka. W skład zespołu wchodzili: gitarzysta Paweł „Killjoy” Kosiński, basista Jacek Kołodziej i perkusista Romek Stworowski. Po półrocznej współpracy zespół zawiesił działalność.
27 maja 1994 roku „Tipsy Train” zagrał koncert na Rockotece w Lublinie. W listopadzie powstała pierwsza kaseta demo, na której znalazły się trzy piosenki w tym jedna kompozycja Wojtka z tekstem Kotyłły.
W lutym 1995 Wojtek zagrał w zespole Urszuli podczas jej akustycznego koncertu. 11 kwietnia odszedł z „Tipsy Train” i założył z gitarzystą Grzegorzem Kabasą, perkusistą Mariuszem Kilianem i basistą Wojtkiem „Dzikim” Nawracałą heavy-matelowy zespół „The Fog”. Współpraca nie trwało długo bo do końca kwietnia. Grupa zagrała kilka koncertów i gdy Wojtek dostał jeszcze pod koniec kwietnia propozycję od doskonałego lubelskiego zespołu „Alligators” „The Fog” przestał istnieć.

W skład „Alligators” wchodzili: były gitarzysta Bajmu Tomasz Dąbrowski, perkusista Konrad Zieliński oraz trąbkarz i basista za razem Tomasz „Frampoliusz” Gołąb. Powstawały nowe kompozycje. Od czerwca do grudnia koncertują głównie na terenie Lublina. Na repertuar składają się głównie piosenki z pierwszej płyty formacji „No 1”, nagranej w 1994 roku z pierwszym wokalistą Jerzym „Szelą” Stankiewiczem.
W lutym 1996 roku Wojtek zagrał okazjonalny akustyczny koncert z „Budką Suflera” w okrojonym składzie z wokalistą Krzysztofem Cugowskim i gitarzystą Markiem Raduli. W marcu wyszedł singiel Aligatorów „Czas”, do którego muzykę współkomponował Wojtek. Utwór znalazł uznanie na listach przebojów ogólnopolskich rozgłośni, m.in. w I Programie Polskiego Radia. Utwór ten miał być zwiastunem drugiego albumu, do nagrania którego w ogóle nie doszło. Ślad po kilku przygotowywanych utworach został tylko na taśmach demo. Zespół jednak nadal koncertował – głównie w Lublinie. 6 grudnia po koncercie w Świdniku z zespołu odszedł Tomek Gołąb i działalność została zawieszona na półtora roku.
W 1997 roku powstaje zalążek zespołu „Bracia Cugowscy”. Wraz z bratem, wokalistą Piotrem Cugowskim (ur. 5. 10. 1979r.) koncertują sporadycznie po klubach grając muzykę akustyczną. Na poważnie zespół zacznie grać dopiero za dwa lata.
W październiku Wojtek dołącza do nowego zespołu „Exit”, założonego przez Pawła Kosińskiego (ex Heartstone). Efektem półrocznych prób jest 10 utworów utrzymanych w duchu melodyjnego hard-rocka w stylu Whitesnake. W skład zespołu wchodzili: perkusista Sebastian Pawlak, gitarzysta Sylwester Średniawski, basista Piotr Dankiewicz i klawiszowiec Konrad Wichrowski. Jednak ze względu na stagnację wewnątrz grupy Wojtek zdecydował się odejść w maju 1998 roku.
Wojtek otrzymał propozycję nagrania płyty z Robertem Chojnackim. Po kilku próbach z różnych względów nic z tego nie wychodzi.
W marcu 98 Wojtek dołącza do zespołu „Wypłata”, założonego przez Piotra. Zagrali razem dwa koncerty i zajęli drugie miejsce na Przeglądzie Piosenki Studenckiej Capowisko’98 w lubelskiej Chatce Żaka. W składzie znaleźli się także: perkusista Rafał „Sąsiad” Budzyński, basista Michał Wrzos i gitarzysta Paweł „Dudzik” Dudzikowski.

Wraz z Tomkiem Dąbrowskim reaktywuje „Alligators”. Zespół gra swój pierwszy koncert w klubie „Koyot”, a w maju rejestruje 4 utwory na demo. Nowy skład tworzą również: basista Kornel Popławski z zespołu „Bloo Zbir” i perkusista Konrad Zieliński. Na Olsztyńskich Nocach Bluesowych zajmują drugie miejsce i zdobywają nagrodę publiczności. Dużo koncertuję, m.in. na Przystanku Woodstock Jurka Owsiaka w Żarach (8 sierpień 1998).

W listopadzie nawiązuje się współpraca ze znakomitym gitarzystą bluesowym, Alexem Księskim (Polak mieszkający w Niemczech). Alex jest organizatorem ‘jam sessions’ w lubelskim klubie Graffiti. Na potrzeby ‘dżemów’ w październiku powstała grupa „Graffiti Blues Band”. Wojtek znajduje w niej swoje miejsce jako gitarzysta i wokalista. Pozostali muzycy to: basista Krzysztof Nowak, klawiszowiec Piotr Sztajdel, perkusista Grzegorz Kuligowski oraz wokalista i grający na harmonijce ustnej Jurek „Szela” Stankiewicz. Grupa zajęła pierwsze miejsce na festiwalu bluesowym „Uniwerek Blues” zorganizowanym w Chatce Żaka. Zespół skupił się głównie na organizowaniu koncertów i „dżemów” w Graffiti.
W grudniu Wojtek rejestruje demo z własnymi utworami w lubelskim „Studiu M.G.”. W lutym następnego roku definitywnie rozpadły się Aligatory. Wojtek koncertuje z „Graffiti Blues Band”, w którym występuje Marek Raduli. To był najlepszy okres dla tej grupy.

Pod koniec roku powstaje nowa formacja, która nigdy nie została nazwana pomimo różnych pomysłów takich jak: „Czarny Parkiet” czy „Zaczarowany Ołówek”. Z Wojtekiem gra Nowak, Sztajdel i Kuligowski. Skierowali się w stronę jazz-rocka czyli fusion, opierając swój repertuar na muzyce instrumentalnej. Debiutują 17 listopada podczas kolejnego ‘dżemu’. W listopadzie rejestrują pierwszy utwór „Nie bój się” z muzyką i tekstem Basi Szade. Towarzyszy on akcji organizowanej przez Ewę Dados „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”. Piosenkę śpiewa duet: Basia Szade i Piotr Cugowski.
Podczas przygotowań do akustycznych koncertów z bratem rodzi się pomysł założenia hard-rockowego zespołu „Bracia Cugowscy”.
W styczniu do bezimiennego składu dołącza świetny saksofonista Gerard Lebik. W repertuarze pojawiają się kompozycje takich artystów jak: Toto, Joe Satriani, Steve Morse, Rush, Chick Corea, Scott Henderson, Kenny Garrett. Zespół gra też własne kompozycje. W tym czasie do grupy dołącza na stałe Basia Szade (wł. Barbara Sadłowska). Rozpoczynają się prace nad piosenkami autorstwa Sztajdela.
Od kwietnia do grudnia pod szyldem „Basia Szade i przyjaciele” grupa gra w całym regionie lubelskim koncerty w ramach festynów organizowanych przez rozgłośnię Radia Lublin.
W międzyczasie bez Libeka, ale z Piotem Cugowskim grupa zaczyna grać także jako „Bracia Cugowscy”. Mimo wymieszanego stylowo repertuaru (hard-rock, fussion, jazz) koncerty grupy spotykają się z uznaniem publiczności.
Zespół rozpada się definitywnie pod koniec marca 2001. Wojtek nawiązuje ponownie współpracę z grupą „Exit”, ale tak naprawdę coraz więcej czasu poświęca Braciom w efekcie czego współpraca nie trwa długo.
Od lutego do czerwca Wojtek bierze udział w nagraniu płyty uznanej lubelskiej wokalistki Jolki Sip, znanej głównie z „Lubelskiej Federacji Bardów”. Tytuł płyty „A poza tym...”.
W czerwcu dołącza do zespołu Marka Dyjaka, z którym nagrywa płytę jako gitarzysta i wokalista (wykonuje duet z Dyjakiem w utworze „Serce z rysą”). W zespole grają także: na freatless basie Janusz Lewandowski, persista Krzysztof Tofil i klawiszowiec Bartek Abramowicz, którego potem zastępuje były muzyk Bajmu Tomek Spodyniuk. W okrojonym składzie (bez sekcji rytmicznej) koncertują po zachodniej Polsce. Grupa rozpada się w styczniu 2002.
W międzyczasie wychodzi solowa płyta Krzysztofa Cugowskiego, na której Wojtek gra w trzech utworach. Szczególnym utworem jest „Seagull”, w którym Wojtek jest jedynym instrumentalistą towarzyszącym jego ojcu.

Cały rok 2001 to koncerty z Braćmi. Grupa gra zarówno w Polsce jak i za granicą (Niemcy, Hiszpania). Skład grupy współtworzyli jeszcze: basista Krzysztof Nowak i perkusista Krzysztof Nowak z Alligatorów, którego w październiku zastąpił Robert Markiewicz.

2002 rok to sporadyczna współpraca z „Lubelską Federacją Bardów” podczas koncertów poświęconych twórczości Leonadra Cohena, ale głównie rozkwit działalności Braci. W kwietniu dochodzi klawiszowiec i aranżer Tomek Bidiuk. Zespół odnosi pierwszy ogólnopolski sukces wygrywając konkurs debiutów na Festiwali w Opolu wykonując kompozycję Romualda Lipko i Andrzeja Mogielnickiego „Nie jestem inny”, którą na singlu wydaje Pomaton EMI. W składzie „opolskim” gra także gościnnie gitarzysta „Wandy i Bandy” Krzysztof Gabłoński.

W czerwcu Nowaka zastępuje Bartosz Królik. W lipcu Wojtek gra wspólnie z zespołem swojego ojca koncert na zakończenie turnieju tenisowego „Prokom Polish Open” w Leźnie – w pięknej posiadłości niedaleko Gdańska. Skład grupy to same legendy: klawiszowiec Wojciech Karolak, basista Mietek Jurecki, saksofonista Grzegorz Piotrowski i perkusista Tomasz Zeliszewski.
W wymienionym wyżej składzie Bracia ruszają w trasę jako support Budki Suflera. Grają 15 koncertów w największych salach Polski.

W czerwcu rejestrują utwór „Jednego serca” z repertuaru Czesława Niemena. Wiąże się to z wygraną Piotra w Festiwalu Piosenki Zjednoczonej Europy w Zielonej Górze. 24 listopada powstaje teledysk w reżyserii Bolesława Pawicy.
W listopadzie powstaje także „Missing Every Moment” (muz. Piotr Cugowski, sł. Wojtek Cugowski), z myślą o eliminacjach do festiwalu Eurowizji w Rydze w 2003 roku. Teledysk do tego utworu, autorstwa Marzeny Podgórkiej, został nagrany 20 i 21 grudnia w studiu Telewizji Lubelskiej. 25 stycznia w finale zespół otrzymał około 20000 głosów co dało mu dobre piąte miejsce.
W lutym i w marcu grupa rejestruje demo w studiu Mariusza Kiliana w Lublinie.
W marcu Wojtek nawiązuje krótką współpracę z Marcinem Różyckim z Federacji Bardów i przygotowują kilkanaście piosenek.

Info za oficjalnymi materiałami prasowymi WSJD 2004.
źródło: Internet + własne zaangażowanie
Ludzie Fundacji | Wydawca | Informacje prasowe | Ochrona prywatności | Reklama | |
© 2002 Fundacja Promocji m. st. Warszawy Hosted by jHosting.pl - Java Hosting