Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Komunikacja

2009.12.30 g. 23:02

ZTM w 2009 roku - UE

Współpraca ponad granicami
Warszawski ZTM coraz bardziej liczy się na europejskiej arenie transportowej. Mijający rok był dla stołecznego organizatora transportu intensywnym w nawiązywaniu i zacieśnianiu kontaktów zagranicznych.

Europejski kaprys?

 

Wraz z Berlinem, Paryżem, Bukaresztem i Wilnem, Warszawa bierze udział w unijnym projekcie CAPRICE, który jest realizowany w ramach programu INTERREG, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt jest skierowany na wymianę doświadczeń oraz najlepszych praktyk między partnerami. W jego ramach w Warszawie zostanie też wprowadzony nowoczesny system internetowej informacji pasażerskiej. Również w ramach tego projektu, w listopadzie ZTM zorganizował warsztaty poświęcone tematyce przetargów i umów w komunikacji miejskiej.

 

Niemiecka solidność

 

Projekt “Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej” realizowany w ramach unijnego programu “Leonardo da Vinci”, umożliwił ośmiu pracownikom ZTM wyjazd – w marcu – na miesięczny staż do berlińskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego BVG (Berliner Verkehrsbetriebe). Podpatrywali tam stosowane rozwiązania dotyczące m.in. wprowadzania uprzywilejowania dla komunikacji miejskiej, integracji różnych środków transportu, czy poprawy bezpieczeństwa. W wyniku stażu w stolicy Niemiec narodził się m.in. pomysł wprowadzenia w Warszawie akcji Warszawska Linia Edukacyjna.

 

W lipcu wizytę Dyrektorowi ZTM złożył szef berlińskiego organizatora transportu VBB - Hans-Werner Franz (który w listopadzie został wybrany Prezydentem EMTA). Panowie rozmawiali m.in. o udziale Warszawy w unijnym projekcie CAPRICE, a także o rozwoju Warszawskiej Karty Miejskiej. Szef VBB nie krył fascynacji nowoczesnym systemem biletowym funkcjonującym w Warszawie. Powiedział wprost, że zazdrości nam WKM.

 

Polak Węgier dwa bratanki

 

Zarząd Transportu Miejskiego nie tylko chętnie podpatruje komunikacyjne rozwiązania stosowane w innych europejskich stolicach, ale również sam chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami w zarządzaniu komunikacją z miastami, dla których warszawski transport publiczny może być wzorem do naśladowania.

 

Jednym z takich miast jest np. Budapeszt. W czerwcu siedzibę ZTM odwiedzili przedstawiciele węgierskiego oddziału dużej firmy konsultingowej, która doradza budapeszteńskiemu ratuszowi w procesie restrukturyzacji tamtejszego przedsiębiorstwa transportowego (BKV) a także przy reformie systemu zarządzania komunikacją miejską. W polu zainteresowań przedstawicieli firmy leżały takie tematy jak: struktura ZTM, umowy z przewoźnikami, kontrola jakości wykonywanych przez nich usług, finansowanie transportu, planowanie sieci połączeń, proces planowania i finansowania inwestycji czy kwestie historii reform systemu transportowego na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

 

Włoski temperament

 

Krótką wizytę w Warszawie złożyli przedstawiciele ATM – operatora transportu publicznego z Mediolanu. Włosi chcą skorzystać z doświadczeń ZTM w zakresie systemu sprzedaży biletów. Doceniają nowoczesność funkcjonującego u nas systemu oraz ogromną dostępność biletów. W Mediolanie problemem jest to, że bardzo dużo pasażerów podróżuje bez biletu, pomimo iż liczba kontrolerów biletów znacznie przekracza liczbę osób sprawdzających bilety w Warszawie.

 

Szwajcarska precyzja

 

Stolicę odwiedzili też studenci uniwersytetu w szwajcarskiej Lucernie, którzy kształcą się na wydziale transportu i turystyki. Zwiedzali Stację Techniczno-Postojową metra oraz jedną z najlepszych stacji podziemnej kolejki, czyli Plac Wilsona, a także węzeł Młociny. W trakcie swojej wizyty chcieli poznać jak najwięcej szczegółów dotyczących zarządzania transportem w aglomeracji warszawskiej. Interesował ich proces inwestycyjny, źródła finansowania komunikacji, a także plany jej rozwoju.

 

Piłkarskie Młociny

 

Węzeł komunikacyjny Młociny odwiedzili delegaci UEFA. Na terenie obiektu nakręcili ujęcia do filmu promującego Warszawę. Będzie on pokazywany w trakcie losowania grup eliminacyjnych do EURO 2012. Uroczystość odbędzie się w lutym w Sali Kongresowej i będzie transmitowana na żywo na całą Europę.
Na Młocinach gościła też delegacja władz regionalnych Gruzji. Gruzini przyjechali do Warszawy w ramach projektu „Polska Pomoc” realizowanego m.in. ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W trakcie wizyty na Młocinach towarzyszyli im przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Infrastruktury. Gruzinów interesował projekt architektoniczny węzła oraz zagadnienia związane z finansowaniem inwestycji ze środków wspólnotowych.

  

Szef Zarządu w zarządzie

 

Zdecydowanie najważniejsze z punktu widzenia warszawskiej komunikacji, było listopadowe walne zgromadzenie EMTA (Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu). Dyrektor ZTM – Leszek Ruta został wybrany do zarządu stowarzyszenia.

 

EMTA, którego członkiem ZTM jest od 2008 r., skupia 31 europejskich organizatorów transportu. Należą do niego m.in. przedsiębiorstwa transportowe z Berlina, Turynu, Barcelony czy Budapesztu. W sumie obsługuje ponad 70 milionów pasażerów. Opinie stowarzyszenia brane są pod uwagę m.in. w trakcie nowelizacji unijnego prawa dotyczącego transportu.

 

Europejscy kolejarze też docenili szefa ZTM

 

W czerwcu po raz pierwszy w Polsce odbyło się Walne Zgromadzenie Europejskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kolejowego (UNIFE). Zarząd Transportu Miejskiego nie jest członkiem UNIFE, dlatego zaproszenie do udziału w zgromadzeniu oraz przyznanie dyrektorowi ZTM statusu głównego mówcy podczas jednej z sesji, było szczególnym wyrazem docenienia osiągnięć stołecznego organizatora transportu.

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy