Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Iluzjon Filmoteki Narodowej

2011.02.22 g. 19:27

Debiut Viscontiego na lutowym seansie z Filmwebem


Opętanie Viscontiego na lutowym seansie z Filmwebem

25 lutego 2011 r.; godz. 20.00 Kino ILUZJON


Lutowy seans w Iluzjonie poświęcony został pisarzowi Alberto Moravii, a dokładniej – filmom, które powstały z jego udziałem lub na podstawie jego powieści. Z naszych propozycji filmowych internauci wybrali Opętanie Luchino Viscontiego z 1943, uznawane za pierwszy film neorealistyczny.
Moravia dostarczał materiału literackiego największym włoskim filmowcom: celnie wytykał wady zamożnego mieszczaństwa (wiedział, o czym mówi – w końcu sam się z niego wywodził), tworzył wiarygodne psychologiczne portrety uboższych. Jedna z jego najważniejszych powieści, "Nuda", po polsku po raz pierwszy została wydana dopiero w zeszłym roku, czterdzieści lat od ukazania się książki w oryginale. Tym bardziej warto przypomnieć zasługi wybitnego pisarza dla kina.

 

Na projekcję zwycięskiego filmu zapraszamy 25 lutego 2011 r. o godz. 20.00


 
Bilety w cenie 5 zł do nabycia w kasie kina Iluzjon.

 

 

 


OPĘTANIE (Ossessione) * 139 min.
reż.: Luchino Visconti; scen. (na podst. powieści Jamesa M. Caina: "The Postman Always Rings Twice"): Antonio Pietrangeli, Luchino Visconti, Mario Alicata, Giuseppe De Santis, Gianni Puccini, Alberto Moravia; zdj.: Aldo Tonti, Domenico Scala; muz.: Giuseppe Rosati; wyk.: Dhia Cristani, Elio Marcuzzo, Vittorio Duse, Clara Calamai, Massimo Girotti i inni / Włochy 1943

 

Debiut filmowy Luchino Viscontiego został uznany przez krytyków za pierwszy film zapowiadający narodziny neorealizmu włoskiego - pierwszy i niewątpliwie jeden z wybitniejszych. Wątek fabularny reżyser zaczerpnął z filmowanego później dwukrotnie w Stanach Zjednoczonych (w 1946 i 1980 roku) amerykańskiego thrillera "Listonosz dzwoni zawsze dwa razy".
Młoda kobieta, żona starszego od siebie właściciela zajazdu, przeżywa namiętny romans z bezrobotnym obieżyświatem. Kochankowie popełniają morderstwo i ponoszą konsekwencje swego czynu. Viscontiego, wielkiego miłośnika Dostojewskiego, interesowała moralna strona zagadnienia, odwieczny problem zbrodni i kary. Dramat namiętności głównych bohaterów ukazany został na tle ponurej, odmalowanej w czarnych kolorach rzeczywistości ówczesnych Włoch. Dlatego też wielu historyków kina traktowało Opętanie jako krytykę faszystowskiego reżimu. Być może mieli rację, skoro syn Mussoliniego po premierze filmu stwierdził, że to nie Włochy zostały w nim ukazane. Ten osąd spowodował, że film nie był wyświetlany aż do końca wojny.

 

SEANS Z LEKTOREM

 

Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej
Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, wejście A

tel.: 22 646 12 60 (czynny na pół godziny przed pierwszym seansem)



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy