Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Iluzjon Filmoteki Narodowej

2010.12.07 g. 21:25

Spotkanie z prof. Alicją Helman w Iluzjonie


Zapraszamy na kolejne ILUZJONOWE SPOTKANIE Z KWARTALNIKIEM FILMOWYM – imprezą, która wpisała się już na stałe w repertuar naszego kina. 16 grudnia 2010; godz. 20.00

Tym razem obecnością swą zaszczyci nas prof. Alicja Helman, która przybliży widzom arkana, wciąż dla wielu bardzo tajemniczego i egzotycznego, kina chińskiego.
Autorka książki o jednym z najciekawszych azjatyckich reżyserów ostatnich lat - Zhang Yimou - opowie o zjawisku Gorączki Kulturalnej oraz Piątej Generacji, postara się także odpowiedzieć na pytanie czy w Chinach lat 80. XX wieku rzeczywiście istniała awangarda filmowa.

 

Wykład nawiązujący do tekstu „Chińska awangarda filmowa i jej konteksty”, który ukazał się w 70 nr KWARTALNIKA FILMOWEGO, a także do nowej publikacji autorstwa prof. Helman „Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou”, zilustrujemy pokazem niemal zupełnie nieznanego w Polsce filmu - Żółta ziemia (reż. Chen Kaige, 1984).

 

Podczas wieczoru w foyer kina odbywał się będzie kiermasz książek z wydawnictwa Filmoteki Narodowej oraz Kwartalnika Filmowego w promocyjnych cenach (od 5 zł).
Do nabycia będzie również najnowsza książka prof. Alicji Helman: „Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou”.

 


Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej
Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, wejście A

 

Bilety do nabycia w kasie kina Iluzjon w cenie 11 zł
tel.: 22 646 12 60 (czynny na pół godziny przed pierwszym seansem)

 


ILUZJONOWE SPOTKANIA Z KWARTALNIKIEM FILMOWYM
16 grudnia 2010 r., godz. 20.00

 

 


ŻÓŁTA ZIEMIA (Huang tu di) 89 min.
reż.: Chen Kaige; scen.: Zhang Ziliang; zdj.: Zhang Yimou; wyk.: Xue Bai, Wang Xuexi, Tan Tuo, Liu Qiang i inni / Chiny 1984

 

 
Liryczna, poetycka i kameralna zarazem opowieść o niełatwym życiu wieśniaków z prowincji Szensi, zmagających się nie tylko z biedą, ale przede wszystkim z nieujarzmionymi siłami natury.
Nagroda Srebrnego Leoparda i Jury Ekumenicznego festiwalu w Locarno.

 


Alicja Helman CHIŃSKA AWANGARDA FILMOWA I JEJ KONTEKSTY
Pojęcie awangardy w odniesieniu do sztuki chińskiej, w tym także sztuki filmowej – jak zauważa Alicja Helman – pojawiło się w obrębie dekady 1979-1989, powszechnie zwanej Nową Erą. W sferze ideologicznej i życiu intelektualnym zaczęto wówczas mówić o zjawisku określanym mianem Wielkiej Dyskusji Kulturalnej albo Gorączki Kulturalnej. Alicja Helman szczegółowo analizuje rozmaite czynniki i uwarunkowania (m.in. ekonomiczna i polityczna modernizacja, tzw. chiński modernizm, negowanie socrealizmu, odwoływanie się do tradycji kultury i sztuki chińskiej, zagrożenie „westernizacją”), które wpłynęły na ukształtowanie się tego, co dziś możemy uznać za chińską awangardę. Analiza kolejnych filmów prowadzi do konkluzji, że całe kino Piątej Generacji można uznać za awangardowe w ścisłym sensie tylko wówczas, gdy awangardę potraktujemy bardzo szeroko – jako praktykę artystyczną wychodzącą poza obowiązujące konwencje, a twórcę awangardowego – jako outsidera bądź buntownika. Jeśli natomiast awangardę będziemy pojmować jako odrębny nurt twórczości filmowej (z własnym systemem produkcji i rozpowszechniania, a zwłaszcza z własnymi twórcami, krytykami, publicznością etc.), to wówczas trzeba stwierdzić, że tak rozumianej awangardy w kinie chińskim rzeczywiście nie było.

 

KIERMASZ KSIĄŻEK
„Odcienie czerwieni. Twórczość filmowa Zhanga Yimou”   (Wyd. Słowo/Obraz/Terytoria 2010) - monografia twórczości wybitnego reżysera chińskiego Zhanga Yimou, przedstawiciela Piątej Generacji, która zrewolucjonizowała kinematografię chińską i wprowadziła ją na rynki światowe. Autorka interpretuje bogatą i różnorodną twórczość Zhanga w kontekście przemian kulturowych, jakie dokonały się wówczas w Chinach oraz w perspektywie komparatystycznej, biorąc pod uwagę literaturę, malarstwo, teatr i muzykę. Zhang Yimou realizował początkowo ambitne i kontrowersyjne kino artystyczne, by w ostatnich latach zadziwić odbiorców kunsztownymi, pełnymi rozmachu i przepychu spektaklami spod znaku sztuk walki.


 
Cena promocyjna dla widzów kina Iluzjon - 39,00 zł (cena rynkowa 55,00 zł)

 

W sprzedaży będzie także książka wydana w 2006 r. nakładem wydawnictwa Filmoteki Narodowej pt.: „Luchino Visconti” zawierająca m. in. esej prof. Alicji Helman „Luchino Visconti – mistrz kina autorskiego” oraz wiele innych pozycji z katalogu wydawniczego Filmoteki w promocyjnych cenach (od 5,00 zł) m.in. monografie takich twórców jak: Federico Fellini, Alan Parker, Marek Koterski, W. G. Pabst.
Oprócz oferty Filmoteki, zakupić będzie można również archiwalne numery KWARTALNIKA FILMOWEGO.


Prof. Alicja Helman – teoretyk i historyk filmu, eseistka, tłumaczka. Ukończyła studia muzykologiczne na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego, pracę naukowo-badawczą rozpoczęła od zagadnień związanych z muzyką filmową. W latach 1955-1973 pracowała w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, była kierownikiem Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Literatury i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1973-1986) i Zakładu Filmu i Telewizji Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (od 1986). Była kierownikiem Katedry Teorii Filmu w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, a obecnie pracuje w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jej najważniejsze książki poświęcone były teorii filmu: "O dziele filmowym" (1970 i 1981), "Przedmiot i metody filmoznawstwa" (1985), "Podstawy wiedzy o filmie" (2008), "Historia myśli filmowej. Podręcznik" (2008).  Jest także autorką książek: "Film faktów i film fikcji" (1977), "Historia semiotyki filmu" (1993), "Rola muzyki w filmie" (1964), "Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury" (1998). Była też redaktorem i autorką większości haseł dziesięciotomowego Słownika pojęć filmowych (1991-1998). W ostatniej dekadzie interesują ją przede wszystkim badania porównawcze. Jej monografie Luchina Viscontiego "Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego" (2001)  i Carlosa Saury "Ten smutek hiszpański" (2005) wykorzystują przede wszystkim komparatystyczne metody badań. Obecnie interesuje się kinematografiami azjatyckimi – jest autorką monografii Zhanga Yimou. Była promotorem 41 rozpraw doktorskich.




-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy