Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Kina

2011.09.07 g. 22:50

Retrospektywy - Polscy twórcy filmowi w kinie Alchemia


Przewidziany na dwa wrześniowe weekendy cykl, w którym zaprezentowane zostaną wybrane dzieła polskiej kinematografii, to znakomita okazja dla miłośników polskiego filmu, bądź turystów zainteresowanych polską kulturą, by zaznajomić się z obrazami takich wybitnych twórców, jak: Tadeusz Konwicki, Roman Polański, Jerzy Wójcik, czy Andrzej Munk


Każdy dzień poświęcony będzie wybranemu twórcy oraz innemu obszarowi twórczości filmowej: scenariuszowi, zdjęciom, reżyserii.

 

 

 

 

 

Program:


Część pierwsza: 10–11 września
Sobota 10  września – scenarzysta: Tadeusz Konwicki
15:30 Matka Joanna od Aniołów
17:30 Ostatni dzień lata
19:00 Salto


Niedziela 11 września – 50 rocznica śmierci Andrzeja Munka
16:00 Eroica
17:30 Zezowate Szczęście
19:30 Człowiek na torze


Część druga: 17-18 września
Sobota 17 września – reżyser: Roman Polański
14:45 Nóż w wodzie
16.30 Gorzkie gody
19.00 Śmierć i dziewczyna

Niedziela 18 września – mistrz światła: Jerzy Wójcik
17:15 Popiół i diament
19.30 Nikt nie woła


Sobota 10 września – scenarzysta: Tadeusz Konwicki

Tadeusz Konwicki – sylwetka:
Jedna z ważniejszych postaci polskiej kultury powojennej. Twórca zasłużony zarówno w sztuce filmowej, jak i na polu literackim. Przedstawiciel polskiej szkoły filmowej. Twórca takich powieści, jak Dolina Issy (którą przeniósł na ekran), czy Mała Apokalipsa. Napisał scenariusze do m.in. Faraona, Austerii, czy Kroniki wypadków miłosnych. Od wielu lat milczy: całkowicie zaniechał aktywnego udziału w życiu artystycznym, rzadko udziela wywiady. 

 

15:30 Matka Joanna od aniołów
Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz
Premiera: 1961
Czas trwania: 103 minuty
Scenariusz tego filmu powstał na motywach znanego opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja rozgrywa się w XVIII wieku na Smoleńszczynie, w położonym na odludziu klasztorze. Miejscowe zakonnice, wraz z ich przeoryszą Joanną opętał diabeł. Z pomocą zgromadzeniu przybywa młody egzorcysta. Jego zabiegi, modlitwa i umartwienia okazują się jednak bezowocne. Co więcej, kapłanowi zaczyna się udzielać atmosfera dziwnego niepokoju, panująca w klasztorze. Ksiądz postanawia uleczyć ukochaną kobietę nawet za cenę grzechu śmiertelnego.

 

17:30 Ostatni Dzień Lata

Reżyseria:Jan Laskowski, Tadeusz Konwicki
Premiera: 1958
Czas trwania: 66 minut

Nastrojowe studium psychologiczne, dramat samotności i bezradności dwojga ludzi niezdolnych do podjęcia próby wspólnego życia. Film eksperymentalny, o konstrukcji fabularnej, zrealizowany w warunkach amatorskich. Młody mężczyzna i dojrzała kobieta spotykają się na bezludnej plaży. Samotni, naznaczeni piętnem wojny i osobistych dramatów nie potrafią - mimo prób - znaleźć drogi do siebie.

 

19:00 Salto
Reżyseria: Tadeusz Konwicki
Premiera: 1965
Czas trwania: 100 minut

Akcja filmu rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, bardzo podobnym do tego, które Konwicki opisywał w wydanej dwa lata wcześniej powieści "Sennik współczesny". Podobnie jak tam, także i tu sprawia ono wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski. Zdumionym mieszkańcom opowiada różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady.

 

Niedziela 11 września -  50 rocznica śmierci Andrzeja Munka

 

Andrzej Munk – sylwetka:
Jeden z pionierów polskiego kina powojennego. Czołowy przedstawiciel tzw. „polskiej szkoły filmowej”. W 1961r.  zginął w wypadku samochodowym, w wieku 41 lat. Pozostawił po sobie pięć filmów pełnometrażowych. Jego ostatnie dzieło – Pasażerka – zostało ukończone już po jego śmierci.


16:00 Eroica
Reżyseria: Andrzej Munk
Premiera: 1958
Czas trwania: 78 minut

Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego typu - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy.

 

17:30 Zezowate szczęście
Reżyseria: Andrzej Munk
Premiera: 1960
Czas trwania: 107 minut

Jan Piszczyk od wczesnej młodości starał się jak najlepiej dopasować się do aktualnej tendencji społecznej i politycznej. Przed wojną zapisał się do harcerstwa. Niestety, mimo usilnych starań, skompromitował się podczas defilady. Niezrażony niepowodzeniem zapragnął zostać korporantem, lecz podczas antysemickich zajść na uniwersytecie wzięto go za Żyda. Podczas wojny założył upragniony mundur podchorążego, ale trafił do oflagu. Wreszcie wraz z nastaniem PRL-u wydawało się, że los się do niego uśmiechnął. Nie na długo.

 

19:30 Człowiek na torze
Reżyseria: Andrzej Munk
Premiera: 1957
Czas trwania: 80 minut

Historia doświadczonego maszynisty, usuniętego z pracy pod urojonym zarzutem sabotowania nowych metod pracy. Komisja ma zbadać przyczyny tragicznego wypadku: pod koła pociągu dostał się stary maszynista Orzechowski. Najpierw zeznaje zawiadowca stacji, Tuszka - człowiek bezwzględny, który starał się wprowadzić nowe metody pracy i drastyczną oszczędność paliwa. Orzechowski nie chciał się temu podporządkować...

 

 


Sobota 17 września – reżyser: Roman Polański


Roman Polański – sylwetka:
Najbardziej znany reżyser polskiego pochodzenia. Rozpoznawany nie tylko ze względu na  swój talent reżyserski, ale także z powodu samego życiorysu, obfitującego w liczne burzliwe wydarzenia. Absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej, którą kończył pod okiem Andrzeja Munka. Międzynarodowy rozgłos zyskał w 1962r. za sprawą  filmu Nóż w wodzie, po którym zdecydował się na karierę za granicą. Zdobywca licznych nagród, w tym laureat Nagrody Złotej Palmy i Oskara za Pianistę w 2003r.

 

14:45 Nóż w wodzie
Premiera: 1962
Czas trwania: 90 minut

Dziennikarz Andrzej i jego atrakcyjna żona Krystyna wyjeżdżają na jednodniowy rejs jachtem. Po drodze nad jezioro zabierają młodego autostopowicza. Chłopak zostaje zaproszony na jacht. Na wodzie dochodzi do rywalizacji między mężczyznami w zakresie siły, intelektu i poglądów życiowych. Andrzej preferujący dostatnie, łatwe mieszczańskie życie - konfrontuje się z młodym idealistą i buntownikiem.

 

16:30 Gorzkie gody
Premiera: 1992
Czas trwania: 140 minut

W czasie morskiej podróży sparaliżowany Oscar i jego żona Mimi poznają parę znudzonych sobą Anglików - Fionę i Nigela. Przez kilka kolejnych wieczorów Nigel jest zasypywany szczerymi opowieściami Oscara o swej żonie. Początkowe zgorszenie Anglika zmienia się wkrótce w żywe zainteresowanie.

 

19:00 Śmierć i dziewczyna
Premiera: 1995 (Polska)
Czas trwania: 103 minuty

Paulina Escobar mieszka wraz z mężem Gerardo w jednym z krajów Ameryki Południowej. Nigdy nie otrząsnęła się z tortur jakim poddawana była w więzieniu przez okrutnego dr. Roberto Miranda. Pewnej deszczowej nocy Gerardo zabiera do domu tajemniczego gościa. Paulina słysząc głos nieznajomego, rozpoznaje w nim swego dawnego oprawcę i postanawia zemścić się.

 


Niedziela 18 września – mistrz światła: Jerzy Wójcik


Jerzy Wójcik – sylwetka:
Słynny operator "szkoły polskiej", reżyser filmowy i scenarzysta. Jest współtwórcą najsłynniejszych polskich filmów lat 50-tych i 60-tych (m.in Popiół i diament, Matka Joanna od aniołów, Eroica). W 1955 r. ukończył Wydział Operatorski PWSF w Łodzi. W latach 1981-1982 wykładał sztukę operatorską na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu śląskiego w Katowicach, a od 1984 roku jest wykładowcą na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. Wyreżyserował również kilka spektakli dla Teatru Telewizyjnego.

 

17:15 Popiół i diament
Reżyseria: Andrzej Wajda
Premiera: 1958
Czas trwania: 110 minut
Młody akowiec, Maciek Chełmicki, otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR. Zbieg okoliczności powoduje, że zabija kogoś innego. Spotykając się twarzą w twarz ze swoją ofiarą doznaje szoku. Staje przed koniecznością powtórzenia zamachu. Poznaje Krystynę, dziewczynę pracującą jako barmanka w restauracji hotelu "Monopol". Uczucie do niej uświadamia mu jeszcze bardziej bezsens zabijania w chwili zakończenia wojny. Wierność złożonej przysiędze, a tym samym obowiązek podporządkowania się rozkazowi, przeważa szalę.

 

19.30 Nikt nie woła 
Reżyseria: Kazimierz Kutz
Premiera: 1960
Czas trwania: 83 minut

Jeden z najpiękniejszych plastycznie polskich filmów, łączący wystylizowane, czarno - białe zdjęcia ze stanem duszy pary młodych ludzi zupełnie zagubionych w nowej rzeczywistości i księżycowym pejzażu miasteczka zaludnianego przypadkowymi mieszkańcami. Dramat psychologiczny rozgrywający się tuż po wyzwoleniu: historia człowieka, który na Ziemiach Zachodnich szuka ucieczki przed konsekwencjami wojny, chcąc rozpocząć nowe życie. Bożek, w przeciwieństwie do Maćka Chełmickiego, nie wykonał rozkazu,w nowym miejscu szuka zapomnienia i samotności, poznaje Lucynę, dziewczynę dojrzalszą od niego, zawiera jednak znajomości z innymi kobietami. Kiedy dowiaduje się, że członkowie organizacji podziemnej są na jego tropie, opuszcza pospiesznie miasteczko. Ale po przemyśleniu własnej sytuacji podejmuje ryzyko powrotu do Lucyny.

 



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy