Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Wystawy

2007.02.08 g. 21:30

Bednarski – Piekło Według Dantego

13 LUTEGO – 4 MARCA 2007
„Wrota niebios i piekieł sąsiadują ze sobą i są identyczne” Nikos Kazantzakis

Piekło według Dantego” to zbiór 60 rysunków i rycin Grzegorza Bednarskiego.

 

Na wystawie po raz pierwszy prezentowane są w całości prace z „cyklu dantejskiego” obecne w zbiorach prywatnych (Angelika Bogdanowicz, Marta i Tomasz Czech, Franz Moser, Krzysztof Musiał, Jerzy Wojciechowski, Rober Wolak) w Polsce i za granicą (Austria).

 

Grzegorz Bednarski  jest absolwentem Wydziału Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a obecnie profesorem tejże uczelni. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę. Jest autorem wielu cykli (malarskie: Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987 - 1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998 - 2001; Personifikacje, 1998 - 2003; Popielec, 2001 – 2004 oraz rysunkowe: Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996 - 1999; Inferno, 1993 - 2000. Często w swoich pracach sięga do źródeł literackich (od Dantego do Stanisława Czycza i Stanisława Świątka).

 

 

 

Grzegorz Bednarski , pracując nad cyklem dantejskim, czerpał inspiracje bezpośrednio z Boskiej komedii, ale nie tworzył systematycznej ilustracji poematu. Ukazał wybiórczo interesujące go wątki, wykorzystując siłę ekspresji poezji Dantego.
Heretycy w płonących grobach, bluźniercy smagani deszczem ognia, oszuści zanurzeni we wrzącej smole to tylko niektóre z dantejskich wątków podejmowanych przez artystę. Interesuje go problem funkcjonowania jednostki wobec strachu, ukazanie ekspresji zachowań w sytuacjach skrajnie dramatycznych. Swoją wizję piekła Bednarski przedstawia także jako obraz ludzkiego ciała w jego cierpieniu i destrukcji posuniętej do całkowitego rozpadu.
Artysta w swoich pracach oscyluje między podróżą Dantego przez czeluście a bólem i rozdarciem współczesnej jednostki. Jej kondycją i świadomością wobec rzeczywistości piekła. Jej zagubieniem w chaosie ciemności.

 

 

Czym jest piekło? W jaki sposób można je ukazać? Jak na to pytanie odpowiada autor?
Czy inferno Bednarskiego jest gdzieś daleko?


Królikarnia
Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
ul. Puławska 113a, 02-707 Warszawa
tel. (22) 843 15 86, fax. (22) 853 69 53

krolikarnia@mnw.art.pl

godziny otwarcia:
wtorek-czwartek i niedziela: 10-16,
piątek-sobota: 10-20,
w poniedziałek-nieczynne,

 



Opublikowal: Michał Pawlik
-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy